zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online samenwerken met klanten in de bruisende hypotheekmarkt

31 mei 2016 - Het is een druk jaar voor de hypotheekbranche. De hypotheekrente bereikte het laagste punt in de afgelopen 50 jaar. Niet zo gek dat de financiële markt in het teken staat van de vele  hypotheekafsluitingen. Huizenkopers slaan hun slag en investeren in het huis van hun dromen.

Het is niet uitgesloten dat deze rente nog verder daalt, waardoor hypotheekverstrekkers wederom kunnen rekenen op een druk en actief tweede half jaar. Maar hoe kan de financiële branche ervoor zorgen dat zij klaar zijn voor een nieuwe dynamische periode en de klant nog steeds optimaal blijven bedienen? Serge Leclercq, commercieel directeur van Hyarchis, geeft toelichting.



Coöperatie met stakeholders
Het antwoord ligt in online samenwerken, stelt Leclercq. "Door online samen te werken met klanten, medewerkers van partners en directe collega’s kunnen banken en adviseurs hun klanten volledig centraal stellen en daardoor goede service leveren. Denk hierbij aan het delen en beheren van bestanden door middel van samenwerkingsplatforms. Dit zorgt ervoor dat niet alleen het proces voor het verkrijgen van een hypotheek versnelt, maar ook dat de klant onderdeel wordt van dit proces. Alle stakeholders hebben gemakkelijk toe- en inzicht in documenten en informatie en kunnen aanpassingen doen waar en wanneer zij dat nodig achten. Dit geeft het proces een boost en levert daarmee een fikse tijdswinst op. Een tijdswinst die de financiële branche wel kan gebruiken in deze roerige tijden. Uit onderzoek van Hyarchis onder 500 professionals die werkzaam zijn in de bankensector, verzekeraars-, pensioen-, hypotheken- en accountancybranche, blijkt echter dat er op het gebied van online samenwerken nog wel winst te behalen valt."

Opbeurende cijfers
Leclercq: "Op dit moment werkt namelijk 37 procent van de financiële organisaties veel online samen, tegen 33 procent af en toe en 30 procent weinig. Deze cijfers tonen verbetering ten opzichte van vorig jaar. In 2014 gaf namelijk nog 12 procent aan nooit online samen te werken. Ook het percentage dat veel online samenwerkt was in 2014 beduidend lager met 28 procent. Er zijn dus al flinke stappen gezet en de voordelen van online samenwerken worden al erkend door steeds meer professionals uit de financiële branche. En er is goed nieuws, want met name de hypotheekprofessionals lopen voorop. Serge Leclercq streeft ernaar dat deze percentages een nog grotere vlucht nemen in 2016 en dat we aan het eind van dit jaar kunnen concluderen dat minimaal de helft van de financiële dienstverleners veel online samenwerkt met stakeholders. Maar hoe kunnen organisaties deze succesvolle stap werkelijk maken?"

Systemen op de schop
Leclercq: "Om daadwerkelijk samen te kunnen werken met klanten, dient er meer te gebeuren dan een efficiencyslag over de bestaande systemen. Voor een écht vruchtbare samenwerking zullen alle systemen op de schop moeten. Zo worden niet alleen de systemen aan de voorkant vernieuwd, maar wordt ook de connectie met de systemen onder de motorkap (de mid- en backoffice) volledig naar
het online collaboration principe ingericht. Dit is ingrijpend, maar zorgt er wel voor dat je de verwachte stroom aan hypotheekafsluitingen aankan én de klanttevredenheid een boost krijgt. Een win-winsituatie!"

Meer weten over het onderzoek van Hyarchis? Deze is gratis aan te vragen.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
 De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
 Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Financiële instellingen hebben nog geen responsive design
 Een succesvol en efficiënt 2016 door online samenwerken met klanten
 Aantrekkende economie geeft boost aan online samenwerken in hypotheekbranche
 Hypotheekbranche wederom koploper in online samenwerken met klant
 
 
reacties
 
peter zzp-boekhouder  |   | 
10-06-2016
 | 
12:51 uur
Veel hypotheekverstrekkers laten klanten zelf hun dat in het systeem zetten en geven ' korting' op de kosten. Zeker de bemiddelaars hebben jarenlang flinke bedragen gerekend om een hypotheek af te sluiten. Als de digitalisering verder doorzet kan de klant geld besparen door zelf een aantal docs aan te leveren, de bank/hypotheekverstekker kan sneller werken, zo hoeven ze niet een deel van het personeel weer aan te nemen dat ze in de crisisperiode hebben ontslagen...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
Cadeaus zonder stekker populair met feestdagen (1) 
Telefonische bereikbaarheid organisaties is verslechterd (1) 
'Noodzaak vrouwenquotum is om te huilen' (1) 
Bellen en videobellen via internet in de lift (1) 
HR te vaak aan de zijlijn bij transformatie naar agile organisatie (1) 
top10
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden
Videomeetings: stabiele videokwaliteit, persoonlijke bereikbaarheid en noise cancellation cruciaal
Een op vijf werkenden bang om door corona baan te verliezen
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie
Wildgroei psychologische dienstverlening leidt tot rommelige aanpak stressklachten
IoT: vijf stappen om operationele processen opnieuw vorm te geven en resultaten te verbeteren
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Zo voert u intieme gesprekken via het scherm
Cybercrime afgelopen jaar fors toegenomen
meer top 10