zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Afsluiten hypotheek wekt veel ergernis

30 mei 2016 - Een huis kopen wordt ervaren als een ingewikkeld traject. Vooral de keuze voor de juiste hypotheek is moeilijk, zo geeft 42 procent van de huizenkopers aan. Ook gaat het proces gepaard met ergernissen. Vier op de tien ergert zich tijdens het regelen van een hypotheek en achttien procent van deze groep noemt de afhankelijkheid van een bank voor een lening vervelend.

Dit zijn enkele resultaten van een onderzoek door Motivaction onder ruim 1.000 huizenkopers in opdracht van eyeOpen.nl.  



Een huis kopen is niet makkelijk
Tijdens het onderhandelingstraject vinden huizenkopers het wachten op een reactie van de tegenpartij (29 procent) en de totale duur van het traject (28 procent) het moeilijkst. Jongeren van achttien tot en met 24 jaar hebben vooral moeite hun geduld te bewaren (59 procent). Het onderhandelen over de prijs wordt gemiddeld door twintig procent lastig gevonden. Jongeren (negen procent) hebben daar minder last van. Het doen van een openingsbod gaat de huizenkoper gemakkelijk af, slechts negen procent zegt hiermee problemen te hebben.
 
De juiste hypotheek kiezen is nog moeilijk
Eenmaal overeenstemming bereikt over de prijs, moet een volgende hobbel worden genomen; het kiezen van de juiste hypotheekvorm. Een grote groep huizenkopers (42 procent) vindt dit ingewikkeld. Het lange wachten totdat alle administratie is afgerond (26 procent) en het gebruik van ingewikkelde termen (achttien procent) wordt lastig gevonden. Friezen hebben het meeste moeite met het kiezen van de juiste hypotheek (57 procent), in Gelderland wordt dat niet zo moeilijk gevonden (34 procent).
 
Veel voorkomende ergernissen
Zowel bij het kopen van een huis als bij het regelen van een hypotheek ergeren veel mensen zich groen en geel. Bij het kopen van een huis ergeren mannen (40 procent) zich meer dan vrouwen (29 procent). Vooral bij huizenkopers in de leeftijd van 25 t/m 34 jaar (56 procent) loopt de irritatie soms hoog op. Het onderhandelen over de prijs vindt 91 procent van de huizenkopers ‘een eitje’. In Flevoland ergeren huizenkopers zich het minst (23 procent), in Overijssel het meest (42 procent) tijdens het kopen van een huis.
Het regelen van de hypotheek duurt voor 22 procent te lang, achttien procent baalt dat ze afhankelijk zijn van een bank voor een lening. Bij oudere huizenkopers (45 t/m 54 jaar) ligt dit percentage nog iets hoger (23 procent). Vooral Zeeuwen ergeren zich hieraan, 35 procent van hen vindt die afhankelijkheid een probleem, terwijl Drentenaren zich hier gemiddeld minder aan storen (tien procent).
 
Veel gedoe
Olivier Tardieu van eyeOpen.nl vindt het jammer en onnodig dat zo’n belangrijke beslissing gepaard gaat met zoveel gedoe: "Als branche moeten we transparanter communiceren met klanten. Door het afsluiten van een hypotheek verder te automatiseren, wordt het hele proces een stuk eenvoudiger. Er zijn nu te veel geldverstrekkers die hierin achterlopen, zonde! Het kopen van een huis en regelen van een hypotheek is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld."
 
Bekijk het volledige onderzoeksrapport voor alle informatie en de resultaten per provincie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
 Occasionmarkt 2019: online en transparant
 Helft organisaties heeft geen inzicht in datalekken eigen IoT-devices
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een op de vijf consumenten sluit hypotheek liefst volledig online af
 Aantrekkende economie geeft boost aan online samenwerken in hypotheekbranche
 Staren huizenkopers zich blind op lage hypotheekrentes?
 Vreugde lage hypotheekrente teleurstelling bij spaarhypotheek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Duurzaamheid in 2019: start small, but start!
Ligo komt met ‘paraplu oplossing’ voor online juridische dienstverlening.
reacties
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
Diversiteit slecht verankerd in Nederlandse werkcultuur (1) 
Oude koeien uit de sloot halen is grootste ergernis bij vergaderen (1) 
Expats kiezen voor Amstelveen  (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen
Zo zorgt u voor bevlogen medewerkers
Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Nederlanders trappen gaspedaal te diep in
Januari minst romantische maand: meer scheidingen dan huwelijken
Wie is het talent dat zich inzet om van data iets moois te maken?
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
meer top 10