zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zorgen over snelle digitalisering belastingdienst

24 mei 2016 -  Bij het Meldpunt 'Dag blauwe envelop' van de Belastingservice Ouderenbonden zijn sinds november 2015 ruim 4.100 meldingen binnengekomen van ongeruste mensen. Aanleiding voor het meldpunt is de mededeling van de Belastingdienst dat de 'blauwe envelop' op den duur zal verdwijnen en dat alle post digitaal verstuurd gaat worden. De burger ontvangt post dan in een digitale brievenbus: de Berichtenbox.

De duizenden meldingen zijn volgens seniorenorganisaties ANBO, KBO en PCOB een duidelijk signaal van senioren aan de overheid. Zij zijn niet alleen overdonderd door de actie van de Belastingdienst. 'Net als ik zijn er veel mensen die geen computer hebben. Om toch op de hoogte te blijven zouden wij graag schriftelijk informatie willen blijven ontvangen', zo schrijft een van de melders in een brief. Veel melders voelen zich vooral buitenspel gezet en in een afhankelijkheidsrelatie gemanoeuvreerd.



Belang papieren communicatie
De seniorenorganisaties zien in de signalen vooral ook de zorgen over de snelheid waarmee de digitalisering van belastingberichten wordt ingevoerd. De overheid heeft in de communicatie over de toeslagen het belang van papieren informatie onderschat. Zo zijn veel mensen overvallen door het bericht dat dit hun laatste papieren brief met toeslaginformatie was. "Laten de ruim 4.100 meldingen een signaal voor de overheid zijn, zodat een misstap wordt voorkomen bij het uitfaseren van de 'echte' blauwe envelop. De Belastingdienst en staatssecretaris Wiebes van Financiën moeten daarom al in een vroeg stadium in de communicatie verwijzen naar organisaties die hulp organiseren en hen faciliteren, zoals de Belastingservice Ouderenbonden," zo zegt een woordvoerder van de seniorenorganisaties.

Zorg voor alternatieven
De samenwerkende seniorenorganisaties benadrukken overigens dat ze niet tegen digitalisering van diensten zijn. Zij willen dat zowel bedrijven als overheid goede alternatieven organiseren en bieden voor mensen die (nog) niet of verminderd digitaal vaardig zijn, om wat voor reden dan ook. Dit geldt voor ouderen, maar ook voor mensen die om financiële redenen of door een chronische ziekte of beperking niet met een computer kunnen werken. Voor deze groepen bestaat nu vrijwel geen vangnet.

Kleine stap
Eind 2015 kwam Wiebes enigszins tegemoet aan de zorgen van de samenwerkende seniorenorganisaties door toe te zeggen dat wie geen computer heeft, digibeet is of echt geen vrienden of familie heeft om te helpen, toch nog een papieren brief van de Belastingdienst kan ontvangen. Een paar weken later meldde Wiebes zelfs dat de papieren blauwe envelop het komende half jaar ook blijft voor de definitieve beschikking van toeslagen. De seniorenorganisaties: "Een kleine stap in de goede richting. Nu moet er snel gewerkt worden aan een gedegen en betrouwbaar vangnet voor iedereen die geen toegang heeft tot internet. Daaraan is nog te weinig aandacht besteed."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
 C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
 Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitalisering vraagt meer vaardigheden, professionaliteit en soft skills
 Wat zijn de gevolgen van digitalisering voor personeel en HRM?
 CFO's zetten in op digitalisering financiële afdeling
 Medewerkers willen loonstrook digitaal ontvangen
 
 
reacties
 
Hans - Postkrediet  |   | 
24-05-2016
 | 
13:42 uur
Moeilijk vraagstuk dit. Aan de ene kant, als poweruser, snap ik de belastingdienst maar de ouderen laat je dan wel aan de kant staan. En dat kan niet. Hier moet iets op gevonden worden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
meer top 10