zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland 'hotspot voor circulaire economie'

19 april 2016 - Afgelopen week is een mijlpaal bereikt in de Nederlandse transitie naar een circulaire economie. Minister President Rutte nam tijdens de Innovation Expo het visiedocument "Netherlands Circular Hotspot' in ontvangst; een magazine waarin verscheidene sectoren en sleutelfiguren de rol van Nederland als 'circulaire hotspot' bespreken.

Circulaire economie biedt Nederland de mogelijkheid tot 7,4 miljard extra inkomsten per jaar en 54.000 nieuwe banen. Tegelijkertijd brachten afgelopen week bijna 150 deelnemers uit meer dan twintig landen een bezoek aan Nederlandse koplopers in het bedrijfsleven en kennisinstellingen om voorbeelden te bekijken en innovatie te delen op gebied van circulaire economie. Netherlands Circular Hotspot is een initiatief van Circle Economy, SER, INSID en Delta Development Group.


Minister President Mark Rutte: "Ik zie circulaire economie als een kans en export product voor Nederland. Nederland is een Sustainable Urban Delta, een groene, creatieve megastad die voorop loopt in het ontwikkelen van innovaties."

Waarom een transitie naar een circulaire economie?
De huidige wereldwijde uitdagingen, waaronder klimaatverandering en bevolkingsgroei, kunnen overweldigend zijn. Echter dwingen ze ons ook om samen te werken en innovatieve oplossingen te vinden voor onze toekomst. De transitie naar een circulaire economie is een dergelijke oplossing: creatie van groei en welvaart, terwijl tegelijkertijd ons ecosysteem hersteld wordt. Het concept circulaire economie ontkoppelt groei en welvaart van het gebruik van natuurlijke bronnen en ecosystemen, en is afhankelijk van het samenwerken van verschillende partijen. Samenwerken, en het delen van successen en falen, staat centraal voor het succesvol implementeren van circulaire business modellen.

Samenwerking en innovatie
Met zijn hoge bevolkingsdichtheid en water management uitdagingen heeft Nederland een geschiedenis van samenwerking en innovatie, en is het land expert in het slim omgaan met grondstoffen. Zodoende is Nederland een wereldwijde water management hub, twee-na grootste zuivel exporteur en één van de wereldleiders in afval verwerking. De belangrijkste les die Nederlandse bedrijven en organisaties hebben geleerd, is dat de circulaire economie een economie is waar met name samenwerking de sleutel is tot succes. Bedrijven, overheden, gemeentes, universiteiten én NGOs moeten allen meer dan ooit manieren vinden om intensief samen te werken. Nederland is een 'hotspot' en 'living lab' geworden voor circulaire innovaties en, zoals voor zoveel andere landen, is het onze ambitie om de wereldwijde transitie naar een circulaire economie te versnellen.

Over de Netherlands Circular Hotspot campagne
De Netherlands Circular Hotspot campagne heeft als doel om Nederland internationaal te positioneren als circulaire hotspot en daarmee iconische projecten en lessen met bedrijven en overheden over de hele wereld te delen. De campagne bestaat uit de realisatie van het visie magazine over de Nederlandse circulaire toekomst. Het magazine is samengesteld op basis van input door Nederlandse en internationale circulaire voorlopers, en vertegenwoordigers van jongere generaties en is hier te downloaden.
Naast het visie magazine, bestaat de campagne uit de Circular EXPO, waar (internationale) schaalbare circulaire projecten ten toon gesteld worden. De CIrcular EXPO is de komende achttien maanden open en de inkomende handelsmissie op 13, 14 en 15 april met bijna 150 deelnemers uit twintig landen.
Prins Carlos de Bourbon de Parme is voorzitter van Netherlands Circular Hotspot (INSID), Circle Economy , de Sociaal Economische Raad (SER), Delta Development Group zijn de initiatoren van de campagne. Netherlands Circular Hotspot wordt ondersteund door meer dan 30 ambassadeurs uit het bedrijfsleven en werkt samen met de Ministeries van Infrastructuur en Milieu, Economische Zaken en Buitenlandse Zaken, NederlandCirculair! en de Postcodeloterij.

Ambassadeurs:
De ambassadeurs van de campagne zijn: AkzoNobel, Alliander, Black Bear Carbon, Delta Development Group, Deltares, Desko, DSM, Floow2, FrieslandCampina, Gemeente Amsterdam, Gemeente Haarlemmermeer, HVC, Inashco, Interface, ING, KPMG, Lune, Modulo Milieustraten, PGGM, Philips, Port of Rotterdam, Powered by Meaning, Rabobank, Rockwool, Royal HaskoningDHV, Rotterdam Partners, Schiphol, Siemens, The Executive Network, Unie van Waterschappen, Van Gansewinkel

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
 Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
  In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Duurzame bedrijfsvoering heeft de toekomst
 Grootbanken steunen circulaire economie voor Nederland
  Belasting op CO2 kan energierevolutie ontketenen
 Duurzame groei voor wereldwijde economie verwacht
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
NCD: SER-advies vrouwenquotum onverstandig (1) 
Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man (1) 
top10
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Driekwart van Nederlanders verwacht geen salarisverhoging komend halfjaar
Drie populaire project management apps voor managers
Vijftien procent van de IT-beslissers vindt eigen cloudverbindingen onvoldoende beveiligd
Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
Parkeervergunning in grote stad wordt steeds duurder
Genderdiversiteit ver te zoeken in de VC- en startupsector
Een derde van de technische vacatures pas na zes tot twaalf maanden vervuld
Coaching populairder dan ooit
meer top 10