zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland 'hotspot voor circulaire economie'

19 april 2016 - Afgelopen week is een mijlpaal bereikt in de Nederlandse transitie naar een circulaire economie. Minister President Rutte nam tijdens de Innovation Expo het visiedocument "Netherlands Circular Hotspot' in ontvangst; een magazine waarin verscheidene sectoren en sleutelfiguren de rol van Nederland als 'circulaire hotspot' bespreken.

Circulaire economie biedt Nederland de mogelijkheid tot 7,4 miljard extra inkomsten per jaar en 54.000 nieuwe banen. Tegelijkertijd brachten afgelopen week bijna 150 deelnemers uit meer dan twintig landen een bezoek aan Nederlandse koplopers in het bedrijfsleven en kennisinstellingen om voorbeelden te bekijken en innovatie te delen op gebied van circulaire economie. Netherlands Circular Hotspot is een initiatief van Circle Economy, SER, INSID en Delta Development Group.


Minister President Mark Rutte: "Ik zie circulaire economie als een kans en export product voor Nederland. Nederland is een Sustainable Urban Delta, een groene, creatieve megastad die voorop loopt in het ontwikkelen van innovaties."

Waarom een transitie naar een circulaire economie?
De huidige wereldwijde uitdagingen, waaronder klimaatverandering en bevolkingsgroei, kunnen overweldigend zijn. Echter dwingen ze ons ook om samen te werken en innovatieve oplossingen te vinden voor onze toekomst. De transitie naar een circulaire economie is een dergelijke oplossing: creatie van groei en welvaart, terwijl tegelijkertijd ons ecosysteem hersteld wordt. Het concept circulaire economie ontkoppelt groei en welvaart van het gebruik van natuurlijke bronnen en ecosystemen, en is afhankelijk van het samenwerken van verschillende partijen. Samenwerken, en het delen van successen en falen, staat centraal voor het succesvol implementeren van circulaire business modellen.

Samenwerking en innovatie
Met zijn hoge bevolkingsdichtheid en water management uitdagingen heeft Nederland een geschiedenis van samenwerking en innovatie, en is het land expert in het slim omgaan met grondstoffen. Zodoende is Nederland een wereldwijde water management hub, twee-na grootste zuivel exporteur en één van de wereldleiders in afval verwerking. De belangrijkste les die Nederlandse bedrijven en organisaties hebben geleerd, is dat de circulaire economie een economie is waar met name samenwerking de sleutel is tot succes. Bedrijven, overheden, gemeentes, universiteiten én NGOs moeten allen meer dan ooit manieren vinden om intensief samen te werken. Nederland is een 'hotspot' en 'living lab' geworden voor circulaire innovaties en, zoals voor zoveel andere landen, is het onze ambitie om de wereldwijde transitie naar een circulaire economie te versnellen.

Over de Netherlands Circular Hotspot campagne
De Netherlands Circular Hotspot campagne heeft als doel om Nederland internationaal te positioneren als circulaire hotspot en daarmee iconische projecten en lessen met bedrijven en overheden over de hele wereld te delen. De campagne bestaat uit de realisatie van het visie magazine over de Nederlandse circulaire toekomst. Het magazine is samengesteld op basis van input door Nederlandse en internationale circulaire voorlopers, en vertegenwoordigers van jongere generaties en is hier te downloaden.
Naast het visie magazine, bestaat de campagne uit de Circular EXPO, waar (internationale) schaalbare circulaire projecten ten toon gesteld worden. De CIrcular EXPO is de komende achttien maanden open en de inkomende handelsmissie op 13, 14 en 15 april met bijna 150 deelnemers uit twintig landen.
Prins Carlos de Bourbon de Parme is voorzitter van Netherlands Circular Hotspot (INSID), Circle Economy , de Sociaal Economische Raad (SER), Delta Development Group zijn de initiatoren van de campagne. Netherlands Circular Hotspot wordt ondersteund door meer dan 30 ambassadeurs uit het bedrijfsleven en werkt samen met de Ministeries van Infrastructuur en Milieu, Economische Zaken en Buitenlandse Zaken, NederlandCirculair! en de Postcodeloterij.

Ambassadeurs:
De ambassadeurs van de campagne zijn: AkzoNobel, Alliander, Black Bear Carbon, Delta Development Group, Deltares, Desko, DSM, Floow2, FrieslandCampina, Gemeente Amsterdam, Gemeente Haarlemmermeer, HVC, Inashco, Interface, ING, KPMG, Lune, Modulo Milieustraten, PGGM, Philips, Port of Rotterdam, Powered by Meaning, Rabobank, Rockwool, Royal HaskoningDHV, Rotterdam Partners, Schiphol, Siemens, The Executive Network, Unie van Waterschappen, Van Gansewinkel

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Duurzame bedrijfsvoering heeft de toekomst
 Grootbanken steunen circulaire economie voor Nederland
  Belasting op CO2 kan energierevolutie ontketenen
 Duurzame groei voor wereldwijde economie verwacht
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10