zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wervingsprofessionals gaan meer employer branding doen in 2016

14 maart 2016 - De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie komt met het derde onderzoek Stand van Werven. In dit onderzoek zien we duidelijk dat de markt van werving (arbeidsmarkcommunicatie en recruitment) volop tot leven is gekomen.

Bijna alle stoplichten staan op groen, met vooral meer aandacht voor employer branding, social media en vacatureteksten. In tegenstelling tot de meting in 2014 hebben kostenreductie en minder budget geen boventoon meer. Het tegenovergestelde is eerder het geval, wat duidt op een sterk herstel van de wervingsmarkt.


 
Meer budget
Uit de resultaten blijkt dat slechts één op de zes wervingsprofessionals minder budget verwacht te hebben in 2016, terwijl meer dan één op de drie wervingsprofessionals (36 procent) meer budget heeft. Met de aantrekkende economie en de toenemende krapte, zou deze groep zomaar nog groter kunnen worden in de loop van 2016. De helft van de professionals verwacht in 2016 dan ook meer hires te gaan maken. Vervolgens is het interessant om te kijken waar dit extra budget dan in wordt geïnvesteerd. Meer employer branding (70 procent), social media (67 procent) en aandacht voor vacatureteksten (66 procent) worden het meest genoemd. Verleiden en zichtbaarheid zijn daarmee sleutelwoorden om een brug te slaan naar beoogd talent en de concurrentie op de arbeidsmarkt aan te gaan. Verder wordt er ingezet op LinkedIn, analytics en mobile.

Meer instroom en impact in de organisatie
50 procent van de ondervraagden verwacht in 2016 meer aannames en 55 procent meer instroom. Met dat in het achterhoofd is het logisch dat arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in 2016 belangrijker worden en daarmee de impact op de organisatie. Met name in organisaties van 200 personen of groter wordt deze organisatie-impact benoemd. De meeste groei wordt verwacht bij de kleinere organisaties.
 
Meer fun en waardering. En een beetje meer stress
Het zal een stuk drukker worden met alle zaken die in 2016 meer opgepakt gaan worden dan in 2015. Daarbij speelt mee dat ‘slechts’ een kwart (24 procent) van de wervingsprofessionals verwacht dat de stress op het werk zal toenemen. Vergeleken met alle andere werkonderdelen die toenemen, lijkt dat nog wel mee te vallen. 56 procent verwacht dat ‘de stress’ vergelijkbaar zal zijn met 2015. Bijna de helft van de ondervraagden (47 procent) verwacht in 2016 meer fun te hebben in het werk en gelukkig verwacht ruim een derde meer waardering voor zijn/haar werk te krijgen.
 
Verschillen tussen kleine en grote organisaties
In Stand van Werven is een verschil gemaakt tussen kleine organisaties (<200 werknemers), middelgrote organisaties (200-1.200 werknemers) en grote organisaties (>1.200 werknemers). Kleinere organisaties zitten meer op directe werving in vergelijking met de grotere organisaties. Dat zien we bijvoorbeeld terug bij LinkedIn, en de groei in aannames en bij instroom. Voor middelgrote organisaties ligt het accent meer op verleiden, zoals ‘employer branding’ en ‘verbeteren van de vacatureteksten’. Bij de grote organisaties zien we meer accent op tech, zoals ‘analytics’ en ‘mobile’. Zij richten zich meer op het optimaliseren van het proces en het vergroten van impact binnen de eigen organisatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?
 Vraag naar e-health experts stijgt explosief
 De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Employer Branding leidt tot betere performance van contactcenters
 Employer Branding vaker ingezet voor werving dan voor behoud van personeel
 Er is weer tijd en geld voor talentmanagement
 Bedrijven die investeren in employer branding trekken meer toptalent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht (1) 
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken (1) 
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling (1) 
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
top10
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
Nederlander heeft liever geen expat als collega
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
meer top 10
vacatures
meer vacatures