zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse werknemers schieten in de stress

1 maart 2016 - Nederlandse werknemers hebben momenteel minder energie dan twee jaar geleden. Dit is de hoofdconclusie van het onderzoek naar de energie van werkend Nederland dat vorige maand werd uitgevoerd in opdracht van EnergyFinder.

Werknemers staan meer onder druk, de prestatielat is hoger gelegd en er moet harder gewerkt worden. Het gevolg: werknemers schieten in de stress, hun batterij loopt leeg en harder werken loont niet want medewerkers geven aan dat hun prestatievermogen daalt. Positieve uitzonderingen zijn er ook, onder meer senioren (50+).



Werknemers schieten in de stress
Het percentage werknemers dat momenteel onder druk staat en in een kramp schiet om het hoofd boven water te houden, is de afgelopen twee jaar relatief gezien met ruim een kwart (26 procent) gestegen. Deze werknemers bevinden zich in een werkomgeving die te typeren is als een ´hyperzone’. Hierin staan het halen van korte termijndoelen en het blussen van dagelijkse brandjes centraal, gaat eigenbelang boven samenwerking en steken spanningen en frustraties regelmatig de kop op. Bijna vier op de tien (39 procent) werknemers zegt momenteel in zo’n omgeving te werken.
 
Batterij loopt leeg en harder werken loont niet

Kenmerkend voor de hyperzone is het leeglopen van de menselijke batterij: slechts 23 procent gaat met energie naar zijn werk en maar vijftien procent keert na de werkdag met voldoende energie weer huiswaarts. Tevreden over de organisatie zijn ze niet echt, getuige het cijfer 5,7. Veel hoop op een hoopvolle toekomst voor de organisatie heeft men evenmin: men geeft hiervoor een dikke onvoldoende (4,3). Bijna de helft van de werknemers in de hyperzone (45 procent) zegt dan ook het komende jaar naar een andere werkgever uit te zien. Ook opmerkelijk: het harde werken blijkt niet te lonen: de gemiddelde prestaties in de hyperzone liggen 23 procent lager dan gemiddeld. Dat lage prestatiepeil is onder meer een gevolg van het feit dat maar 19 procent van de werknemers in de hyperzone aangeeft bevlogen aan het werk te zijn en dat maar vijftien procent zich betrokken voelt bij de eigen organisatie.
 
Positieve uitzonderingen: senioren als zonnetje in huis

Er is ook gekeken naar de verschillende sectoren. Als slechtst presterende branche komt de professionele dienstverlening uit de bus. De stress is hier het meest verbreid: maar liefst 48 procent van de werknemers bevindt zich in de ‘hyperzone’. Gekeken naar specifieke sectoren, dan is te zien dat branches met een ‘zacht hart’ (zorg & welzijn, onderwijs) én branches met een ‘technisch hart’ (installatie, ICT) bovengemiddeld energiek aan de slag zijn. De intrinsieke motivatie en de betrokkenheid bij werk en organisatie zijn in deze branches groter dan in andere.
Onder de positieve uitzonderingen vinden we nog een verrassende groep: senioren boven de 50 jaar. Meer dan de helft (52 procent) van de oudere werknemers bevindt zich in de zinzone. Bij jongere werknemers onder de 30 jaar ziet dat beeld er heel anders uit: daar is dit vijftien procent. De meeste jonge werknemers nemen blijkbaar een afwachtende houding aan en zitten in de comfortzone (44 procent). Ruim een derde (35 procent) zegt gestresst bezig te zijn. Met senioren haalt u als organisatie dus het zonnetje in huis.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatieverschil leidt tot spanningen op de werkvloer
 Nederland pakt werkstress aan
 Tijdsdruk en lastige klanten grootste stressfactoren op werkvloer
 Medewerkers ervaren fysieke klachten door stress op het werk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10