zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft medewerkers werkt niet in zijn droombaan

26 februari 2016 - Soms moet u geluk hebben, soms dwingt u geluk af. Beide waar, afhankelijk van de bril waardoor u geluk bekijkt. Als we geluk in het werk bekijken dan blijkt dat de helft van de medewerkers een andere droombaan heeft.

Dit blijkt uit het geluksonderzoek dat Schouten & Nelissen tussen 1 januari en half februari 2016 afnam onder ruim 1.100 respondenten. In het onderzoek geeft 64 procent van de respondenten aan in het algemeen gelukkig te zijn. Medewerkers die actief eigen regie nemen om hun baan aan te laten sluiten op hun eigen vaardigheden, interesses en talenten zijn gelukkiger dan collega’s die dit niet doen. Daarnaast speelt het bewust afstand nemen van het werk een belangrijke rol in balans en geluk.



Gelukkig dankzij uw werk of ondanks uw werk?
Uit het onderzoek blijkt dat een op de vijf respondenten maar moeilijk het werk  kan loslaten en hierdoor thuis minder kan ontspannen en genieten van de andere mooie dingen die het leven te bieden heeft. Mensen die thuis niet piekeren over het werk zijn gelukkiger (70 procent gelukkig)  dan mensen die dit wel doen (40 procent gelukkig). Andersom geldt dat mensen die zich op het werk niet kunnen concentreren door hun thuissituatie minder gelukkig zijn (33 procent gelukkig) dan mensen die een stabiele thuissituatie ervaren (69 procent gelukkig).

Helft van respondenten heeft andere droombaan       
De mate waarin een baan aansluit op wensen, verlangens en behoeften is bepalend voor het werken vanuit passie en energie.  Als de fit optimaal is zou u kunnen zeggen dat u met uw baan uw werkgerelateerde dromen waar kunt maken. In het onderzoek geeft 42 procent aan dat zij een goede aansluiting ervaart. Daar staat tegenover dat ook 40 procent aangeeft geen vervulling van de persoonlijke wensen en behoeften in het werk ervaren. Voor ruim de helft van alle respondenten (52 procent) is hun huidige baan niet het werk dat ze diep van binnen eigenlijk zouden willen doen.
            
Medewerker en werkgever kunnen sturen op geluk   
Jessica van Wingerden, directeur Research bij Schouten & Nelissen onderschrijft het belang van eigen regie en bewust afstand nemen van het werk in het sturen op geluk: "Voor werkgevers is het belangrijk om eigen regie van medewerkers te stimuleren en te activeren, maar tegelijkertijd ook het goede voorbeeld te geven." Een voorbeeld is het ontoegankelijk maken van zakelijke e-mail en intranet in het weekend of tijdens vakanties, zoals steeds meer multinationals doen. Voor werknemers, maar ook voor zzp'ers geldt dat zij juist in deze tijd, waarin het werk continu en steeds sneller verandert, regie nemen in het werk en aansluiting houden om gelukkig en toekomstbestendig te zijn. Van Wingerden: "Een belangrijk aandachtspunt is de aansluiting van de baan op uw capaciteiten, wensen en behoeften. Want als u de eigen regie neemt, hoe kunt u dat dan zo doen dat deze aansluiting goed blijft of wellicht nog beter wordt? En wat doet u om in balans te blijven? Zet u uw e-mail of telefoon ook wel eens een avond bewust op stil of uit? Toets als professional regelmatig wat u in uw werk nodig hebt en zelf kunt ondernemen om die droombaan werkelijkheid te laten worden."           

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Digital risk protection maakt preventief ingrijpen mogelijk
 Miljarden in revolverende fondsen, maar verantwoording nog summier
 Drie handige kantoorapps in 2019
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer snakt naar zelfstandigheid
 Werknemer verkiest geld boven leuke baan
 85 procent werknemers droomt van ander beroep
 Vind uw droombaan, onderscheid uzelf!
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
26-02-2016
 | 
12:22 uur
Interessant.
Fred Bosman  |   | 
28-02-2016
 | 
16:59 uur
Ik kan me niet voorstellen dat het blokken van je email en het uitzetten van je telefoon tot gevolg heeft dat je huidige baan in één keer je droombaan wordt.
Ik kan me wel voorstellen dat daardoor je huidige droombaan Soms nog mooier wordt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Zeven seo factoren die óók in 2019 werken (1) 
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (3) 
Korte autoritten vervangen door de fiets loont (1) 
top10
Zo regisseer je het begin van jouw presentatie (video)
Drie handige kantoorapps in 2019
Drie op de tien werknemers ervaren informatieovervloed
ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
Papieren data nog steeds onveilig
Vijf tips om te besparen op softwarelicenties
Internationale M&A-activiteiten voegen afgelopen anderhalf jaar al geen waarde meer toe
Politieke verschuivingen vergroten risico's Europees bedrijfsleven
Tinder populairste dating app in Nederland
Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
meer top 10