13 april 2012 -
In de tijden dat nieuwe banen schaarser worden, waar het aantal werklozen stijgt en de bedrijven het zwaar hebben, is het belangrijker dan ooit om uzelf te verkopen. Persoonlijke Marketing en Sales wordt dit ook wel genoemd. In een land waarin kennis onmisbaar is, waar het individu belangrijker is dan het collectief en de behoefte aan ontwikkeling groot is, is onderscheiding cruciaal.
Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en wensen. De ene wil graag in een informele sfeer werken, terwijl de ander zich prettig voelt bij een hiërarchisch ingestelde organisatie. Daar is niks mis mee, iedereen is uniek. uzelf op de juiste plek zetten is hierbij belangrijk. Uit onderzoek van Johan Eekma van Dreamjob bleek dat ontevreden werknemers zich terugverdienen met de factor drie. Terwijl dit voor tevreden werknemers factor twintig is!
Hoe kom ik bij mijn droombaan
Iedereen heeft de droombaan die bij hem of haar past. Zoals er op elk potje en deksel past, is er voor iedereen een droombaan. Om bij die baan te komen, moet u uzelf wel zodanig verkopen zodat ze niet meer om uw heen kunnen.
Kwaliteiten
Ga na wat jou kwaliteiten zijn. Bent u een specialist in uw vakgebied, of juist de verbindende schakel tussen verschillende projecten of afdelingen. Bent u analytisch ingesteld, of juist uitvoerend. Als u hier niet uit komt, vraag de mensen om u heen. Die kijken er vaak anders naar dan dat u zelf doet. Zorg wel dat ze een eerlijke mening geven. Vraag ook uw (ex)collega’s of leidinggevende.
Cultuur
Bedenk wat voor bedrijfscultuur bij u past. Elke onderneming is anders in zijn doen en laten. Het ene bedrijf is de ander niet; groot, klein, informeel, formeel, individualistisch of juist samen werken zijn een aantal voorbeelden.
Branches
Probeer branches te vinden die hierbij passen. De branche zegt vaak iets over de cultuur van de organisatie. Zo zijn banken vaak formeel. Daarnaast moet de branche passen bij u als persoon. Bent u graag creatief bezig? Denk dan aan de grafiemedia branche.
Opvallen
Zorg dat u anders ben dan anderen. Tegenwoordig is het niet vreemd als er 100 personen reageren op een vacature. Hoe zorgt u ervoor dat u uitgenodigd wordt? Zorg voor een opvallend curriculum vitae, gebruik een profielfoto, backlinks naar social media (mits deze professioneel genoeg is), gebruik eventueel illustraties in je curriculum vitae die iets zeggen over u (reizen, sport of interessante hobby’s), of zorg dat u iemand kent in de organisatie die u naar binnen kan leiden. Gebruik elke mogelijkheid om uitgenodigd te worden voor een gesprek.
Wees eerlijk en goed voorbereid. Als u op gesprek mag komen is een eerste indruk van cruciaal belang. In de eerste 30 seconden wordt een mening ontwikkeld over u, die bepaald of u wel of niet verder mag in het sollicitatieproces. Kom zelfverzekerd over, wees goed voorbereid (Ken u curriculum vitae, de vacature én het bedrijf uitstekend) en wees eerlijk en open.
Wanneer deze stappen goed uitgevoerd worden, is de kans op die droombaan groter. Maar vergeet niet, u bent uw eigen verkoopmiddel. Niemand anders doet dit voor u.
Groei in uw functie
Ook als u niet zoekt naar een nieuwe baan, kunnen deze stappen u helpen om te groeien in uw huidige functie. Kom achter uw kwaliteiten, dan komt u automatisch op hetgeen wat beter kan. Dit kan een kwaliteit die u wilt ontwikkelen om zo de absolute specialist te worden op uw gebied. Of juist een mindere kwaliteit die u wilt verbeteren voor de brede ontwikkeling van u als persoon.
Blijf ontwikkelen
Uzelf onderscheiden van al die andere is in deze recessie alleen maar belangrijker geworden. In de toekomst zal dit steeds belangrijker worden. Leer uzelf en verkoop uzelf, wees uw eigen verkoopmiddel. Maar niet geheel onbelangrijk, blijf uzelf ontwikkelen. Alleen op die manier kunt u ook daadwerkelijk doorgroeien naar een betere salarisschaal of betere functie. Elke onderneming is verplicht een persoonlijk budget te hebben voor persoonlijke ontwikkeling. Vraag hiernaar en ga aan de slag!
Het 'ontdekken' wat je nu echt wilt of waar je nu echt goed in bent is lang niet altijd even makkelijk. Veel mensen zijn zomaar in hun vak gerold zonder daar verder veel over nagedacht te hebben. Je bent gewend aan hetgeen je doet en hebt jezelf daar ook vaak verder in door ontwikkeld. Maar is dat dan ook echt waar jouw hart ligt?
Probeer voor jezelf eens te kijken naar wat je vroeger graag deed, of waar je toen heel erg goed in was.
Laat even helemaal los wat je nu doet en kan, wat zou je dan graag gaan doen?
Veel succes, maar niet te vergeten plezier met het herontdekken van jezelf.
als aanvulling:
Blijf niet bij de pakken neerzitten als bij een eerste poging het niet lukt. Kijk terug hoe het gegaan is, reflecteer hierop en neem wat je ervan leert mee naar een volgende poging.
Vriendelijke groet,
Joyce
S.C.
|
|
16
-
04
-
2012
|
15
:
01
uur
Hoi Joyce,
Ja dat is ook zo, sommige dingen is met vallen en opstaan,
Het is een prestatie als je altijd weer opstaat,:-)
Wel grappig. Het eerste dat mij opviel was de contradictie in de foto welke bij het artikel geplaatst is. Deze is op twee manieren te interpreteren. Droombaan? eerste afslag! of Droombaan? Op naar het volgende ontslag! Ik denk dat de eerste de bedoeling was. Ik ben echter van mening dat gedurende de huidige crisis de tweede manier van uitleg meer voor de hand ligt.
Ik heb jaren een droombaan gehad. Ik kwam er echter achter dat ik de droombaan van iemand anders mocht vervullen. Ik was aan 'de goden' overgeleverd! Niks droombaan dus!
Ik zeg kies voor jezelf en neem initiatief om iets voor jezelf te organiseren! Creeër desnoods een baan voor jezelf!! Wil je weten hoe ik dat voor mijzelf georganiseerd heb? stuur een mail: info@ra-marketing.nl