zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties missen omzet door lage kwaliteit productdata

23 februari 2016 - Aan de kwaliteit van productdata valt veel te verbeteren, zo blijkt uit een jaarlijks onderzoek van Qhuba MDM in samenwerking met Shopping Tomorrow. Hoewel maar liefst 97 procent aangeeft dat datakwaliteit belangrijk (40 procent) of heel erg belangrijk (57 procent) is, meet de helft de kwaliteit niet of slechts incidenteel.

In de keten van leverancier via groothandel tot retailer wordt veel productdata uitgewisseld, zoals technische gegevens, informatie over de samenstelling, foto’s, video’s en klantenservice-informatie. Uit het onderzoek blijkt dat deze schakels in de keten geen eenduidige productdata gebruiken, dat er meerdere werkwijzen om informatie uit te wisselen naast elkaar bestaan, dat veel data handmatig wordt ingevoerd en dat leveranciers ook nog eens te weinig productdata verstrekken.


 
Belang productdatakwaliteit
Net als in 2014 vroeg Qhuba ook in 2015 via het ShoppingTomorrow netwerk aan fabrikanten, groothandels en retailers waarom goede productdata voor hun organisatie belangrijk is. De online enquête is door 61 bedrijven beantwoord. 72 procent geeft aan dat een focus op productdatakwaliteit de noodzaak onderstreept van eenduidige processen. Die ontbreken nu vaak nog. 52 procent denkt dat hogere datakwaliteit leidt tot minder coördinerende inspanningen. Daarmee is interne efficiency dus een belangrijke drijfveer om de datakwaliteit te verhogen.
Maar de respondenten onderschatten ook het belang van de klant niet. Hoog scoren de argumenten: hogere omzet door eenduidiger productinformatie op de website, snellere time-to-market van nieuwe producten in het assortiment, minder klachten en daardoor minder reputatieschade, minder retouren doordat klanten in één keer het juiste product bestellen en efficiëntere zoekopdrachten.
 
Uitdagingen
Het onderzoek toont aan dat het onderwerp waar bedrijven de grootste moeite mee hebben de productspecificaties zijn. Maar liefst 75 procent worstelt hiermee. Referenties naar andere producten voor cross-sell doeleinden of het aandragen van andere alternatieven is voor 53 procent van de ondervraagden een uitdaging. Iets minder dan de helft heeft niet altijd alle productdata bij de hand als ze marketingteksten maken en als ze de juiste foto’s en video’s van het product op de website moeten plaatsen.
Alle reden dus om datakwaliteit een belangrijker rol toe te kennen. Wim Griffioen van Qhuba, de initiator van het onderzoek, meent: "Product Informatie Management (PIM) – het geautomatiseerd uitwisselen van gegevens op basis van uniforme productspecificaties – is een jong vakgebied dat volop in ontwikkeling is. Online retailers lopen hierin voorop. Zij zien immers in de praktijk dat klanten wegklikken als de productomschrijving niet helder is, de foto het product in de verkeerde kleur laat zien of wanneer de omschrijving van het product in de webshop afwijkt van de omschrijving in de nieuwsbrief. Zij ervaren ook aan den lijve hoeveel rompslomp het met zich meebrengt als productdata in verschillende systemen staan. Retailers zullen absoluut moeten investeren in de kwaliteit van hun productdata. De implementatie van een PIM is hierin een eerste noodzakelijke stap, al zorgt zo'n systeem natuurlijk niet vanzelf voor een hoge datakwaliteit. Zonder goed datamodel, heldere processen met goede governance en duidelijke KPI’s die de datakwaliteit continu meten, zullen initiatieven om de productdatakwaliteit te verbeteren verzanden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier best practices voor het omarmen van digitale transformatie
 Bedrijven slecht voorbereid op verscherpte eisen databeheer
 Internationaal onderzoek: inzet data cruciaal voor groei bedrijven
 Data-analist, data scientist en big data populairste termen bij zoeken naar IT-vacatures
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10