zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Internationaal onderzoek: inzet data cruciaal voor groei bedrijven

14 december 2015 - Steeds meer bedrijven zien de inzet van data als onmisbare schakel voor verdere groei. Als gevolg daarvan zijn dit jaar – net als in 2014 – de digitale budgetten gegroeid en die trend zet zich in 2016 voort.

Dat blijkt uit het jaarlijkse Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising, uitgevoerd in opdracht van GDMA, de internationale brancheorganisatie voor data-driven marketing waarvan DDMA de Nederlandse tak vormt.



Bedrijfsdoelstellingen
Het online survey, uitgevoerd onder 3.000 marketeers uit zeventien landen, laat zien dat 81,3 procent van de marketeers data inzet voor het behalen van bedrijfsdoelstellingen. 59,3 procent noemt het zelfs onmisbaar. Het voornaamste doel is het beter leren kennen van de klant en op basis daarvan het verbeteren van de dienstverlening en het relevanter maken van marketinguitingen. De helft van de ondervraagde marketeers geeft aan dat de uitgaven aan data-driven marketing - onder meer social media, content, search en online display advertising - dit jaar dan ook zijn gestegen, harder dan welke andere marketinguitgave dan ook. 68,6 procent voorziet volgend jaar een verdere stijging van deze budgetten.

Gebruik van aangekochte datasets daalt
Uit het wereldwijde onderzoek komt ook naar voren dat het gebruik van data professionaliseert. Steeds meer bedrijven verzamelen zelf data van hun klanten, met als voornaamste doel het creëren van een betere dienstverlening en relevantere marketinguitingen. Het percentage organisaties dat third-party datasets (zoals mailinglijsten van een externe partij) aankoopt voor marketingdoeleinden daalt. In Nederland is het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van aangekochte datasets lager dan in landen als Groot Brittannië, Verenigde Staten en Zweden.

Behoefte aan betere tooling en bijscholing
Hoewel marketeers optimistisch zijn over de waarde van data en de invloed ervan op de groei van hun organisatie, zien zij nog ruimte voor verbetering. De respondenten geven aan vooral behoefte te hebben aan betere meetsystemen en andere tools die hen helpen de inzet van data optimaal te benutten. Ook willen zij graag meer bijscholing en training, vooral op het gebied van analytics en segmentatie.
Diana Janssen, directeur van DDMA: "Bedrijven zien de economische kansen van data steeds meer, maar hebben nog moeite ze te benutten. Het vinden van de juiste tooling is een van de problemen waar ze tegenaanlopen. Daarnaast is dit onderzoek voor ons wederom een indicatie dat de kennis en vaardigheden op het gebied van data op dit moment nog te kort schieten. Met de Data Academie, een initiatief van DDMA, willen we het kennisniveau op het gebied van data naar een hoger niveau brengen en ervoor zorgen dat bedrijven data echt integreren in hun bedrijfsstrategie."

Het volledige onderzoek is te downloaden via deze link.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketeer van de toekomst combineert data en creativiteit
 Data-analist, data scientist en big data populairste termen bij zoeken naar IT-vacatures
 Data-impact op bedrijfsleven groeit exponentieel
 ‘What’s the Big Deal with Data?’ toont wereldwijde impact van datarevolutie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10