zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Internet der dingen staat bij negen van de tien organisaties op agenda

4 februari 2016 - Zo’n 90 procent van de Nederlandse organisaties is op enige wijze bezig met het Internet der dingen (Internet of Things, ofwel IoT). 32 procent daarvan heeft een of meer toepassingen in productie.

Zo blijkt uit het nationale onderzoek van Sogeti naar de status van IoT bij 420 organisaties met meer dan 100 medewerkers. De industrie loopt voorop waarbij bedrijven met een IoT-budget gemiddeld genomen 2,5 miljoen euro besteden per organisatie per jaar. Het verbinden van dingen aan internet wordt vooral ingezet voor procesoptimalisatie en het verbeteren van de dienstverlening. Slechts tien procent van de organisaties geeft aan dat het Internet of Things wordt toegepast voor de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen. Ook zijn de meeste IoT-projecten nog nauwelijks volwassen. Niet meer dan twaalf procent van de organisaties is in staat informatie uit te lezen, op afstand te besturen en zonder tussenkomst van mensen te handelen op basis van vergaarde informatie. Dit onderzoek van Sogeti naar de status van Internet of Things in ons land is uitgevoerd door onderzoeksbureau Pb7 Research in het najaar van 2015.


 
Nieuwe verdienmodellen nog een brug te ver
De helft van de productiebedrijven werkt al met een of meer IoT-oplossingen. Daarmee loopt de industrie ver voorop. Deze sector telt de meeste IoT-gebruikers. Het Internet der dingen wordt daar eveneens in relatief veel domeinen toegepast. Na de industrie volgt de handel en logistiek met 38 procent. Ook in de overige sectoren overstijgt het gebruik van IoT ruimschoots de twintig procent.
"Zoals er vrijwel niemand (zes procent) is die het Internet of Things geen serieuze invloed toedicht, verwacht of ziet ook vrijwel niemand nieuwkomers die hun sector met IoT gaan ontwrichten. In plaats van ontwrichting, zien organisaties vooral nieuwe kansen voor hun eigen organisatie. Hoewel deze breed gedragen constructieve houding uiteraard positief is, zie ik daar ook een gebrek aan gevoel voor urgentie in," aldus Peter Vermeulen, marktanalist en onderzoeker bij Pb7 Research.
 
Betere dienstverlening
56 procent van de organisaties geeft aan dat het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening het belangrijkste doel is van de inzet van het Internet of Things. Op de voet gevolgd door kostenverlaging binnen processen, met 48 procent. De bedrijven (tien procent) die nieuwe verdienmodellen ontwikkelen, verwachten binnen vijf jaar zestien procent additionele omzet te realiseren dankzij IoT.
 "Het is goed om te zien dat het Internet of Things het hypestadium nu ver voorbij is. Tegelijkertijd moeten we constateren dat we nog veel mogelijkheden onbenut laten. Je gaat pas echt profiteren van IoT als je met de opgedane informatie en zonder menselijke tussenkomst volledige bedrijfsprocessen kan besturen, producten en diensten kan verrijken of deze fundamenteel kan veranderen. Sogeti helpt organisaties met de ontwikkeling van een aanpak, het embedden van sensortechnologie, informatie ontsluiten en data-analyse tot en met het aansturen van bedrijfsprocessen," vertelt Jorik Abspoel, VP Strategic Development bij IT-dienstverlener Sogeti.
 
Nationaal IoT-onderzoek
Onderzoeksbureau Pb7 Research heeft dit onderzoek naar de stand van zaken in de Nederlandse IoT-markt uitgevoerd in opdracht van Sogeti. Het veldwerk is uiteengezet met behulp van een webpanel gebaseerd onderzoek in het najaar van 2015. Meer dan 420 beslissers van Nederlandse organisaties met 100 of meer medewerkers hebben deelgenomen. Deze respondenten zijn werkzaam in acht sectoren zoals de financiële sector, industrie, detailhandel, groothandel & logistiek, zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg, lokale overheden en overige. De groepen zijn ten opzichte van elkaar gewogen voor het verkrijgen van een representatieve onderzoeksuitkomst.
 
Meer feiten en cijfers uit dit nationale Internet of Things onderzoek zijn beschikbaar in het onderzoeksrapport.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bekendheid ‘Internet of Things’ neemt toe. . .
  IoT vraagt om een andere kijk op beveiligen
 ‘Spring op tijd op de IoT-trein’
 Internet of Things: mis de boot niet!
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10