zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Internet of Things: mis de boot niet!

31 oktober 2014 - Het Internet of Things (IoT) verovert terrein. Denk bijvoorbeeld aan een auto die de garage een seintje geeft wanneer hij onderhoud nodig heeft of de koelkast die laat weten dat de melk bijna op is. Maar niet alleen consumenten krijgen er mee te maken.

Op het bedrijfsleven heeft het IoT misschien nog wel meer impact. "Elke sector kan hier op zijn manier van profiteren," zegt John Verwaaijen, General Manager Benelux van Magic Software. "Maar wie nu niet up to date blijft, mist de boot."



Doorbraak Internet of Things 
Het Internet of Things werd al in 1999 geïntroduceerd. De grote doorbraak kwam echter pas heel recent en inmiddels begint het deel uit te maken van het dagelijks leven. Het Internet of Things is een concept waarbij apparaten via internet onderling met elkaar communiceren. Zonder menselijke tussenkomst dus. Smart devices zoals sensoren monitoren de omgeving en verzamelen data. Speciale software analyseert de gegevens en bepaalt of er een systeem geactiveerd moet worden of een alert moet worden verzonden. Er is niet heel veel fantasie nodig om in te zien dat de mogelijkheden bijna oneindig zijn. In huis gaat de CV al aan voor u thuis arriveert, een sluisdeur kan automatisch op de waterstand reageren, een dijk kan heel nauwkeurig worden bewaakt, en een auto kan zonder bestuurder rijden. Maar hoe kunnen we IoT op een veilige en nuttige manier inzetten in onze business?
"Naarmate het IoT volwassener wordt, zal vrijwel elke bedrijfstak baat hebben bij deze technologie," zegt John Verwaaijen, General Manager Benelux van Magic Software. "Natuurlijk zullen velen direct over de securityrisico’s beginnen, zoals recent bij enterprise mobility en cloud. Maar de voordelen voor bedrijven zijn gewoon te groot om te laten liggen."
 
IoT en logistiek & transport
Verwaaijen geeft een aantal voorbeelden, te beginnen met de meest voor de hand liggende sector: logistiek. Daarin is immers al sprake van een lange keten waarvan elk aspect nauwkeurig in kaart is gebracht en wordt gemonitord. "Zogenaamde smart containers gaan communiceren met zowel mensen als computers. Ze sturen informatie over hun positie en geven zelf aan wat het juiste tijdstip is om vervoerd te worden. Bovendien weet een dergelijke container wanneer er drempelwaarden zijn overschreden, bijvoorbeeld op het gebied van temperatuur of schokken. Ook voor het onderhoud van transportmiddelen zijn veel toepassingen denkbaar. Bedenk eens wat dat allemaal aan kostenbesparingen en efficiencywinst oplevert," geeft Verwaaijen aan.
 
IoT en retail
Ook retailers kunnen profiteren van het IoT. Bijvoorbeeld op het gebied van logistiek en bij voorraadbeheer. Maar Verwaaijen ziet een veel belangrijker voordeel: "Dankzij de interactie tussen de devices van de klant en de infrastructuur in winkels kunnen retailers intelligentere, interactieve en menselijke manier persoonlijke aanbiedingen doen." Het IoT helpt de klant bij elke stap, vanaf het waarnemen van een reclameboodschap tot de aankoop van een dienst of product. De aanbiedingen zijn volledig op maat gemaakt, op basis van de gegevens die over de klant bekend zijn – en nog steeds worden verzameld. "Het IoT maakt het absoluut noodzakelijk op een snelle en geautomatiseerde manier grote hoeveelheden data uit verschillende bronnen te kunnen integreren. Gelukkig zijn daarvoor uiterst betrouwbare en snel te implementeren platforms op de markt," besluit Verwaaijen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 64 procent extreem bezorgd over gegevensverlies en -diefstal
 Acht voorspellingen op security-gebied
 Vijf grote informaticathema’s voor de komende maanden
 Digitalisatie minimaliseert kans op bedrijfsspionage
 
 
reacties
 
container verkoop  |   | 
19-03-2016
 | 
17:19 uur
Goed blog!!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10