zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsgrootte beďnvloedt gedrag kantoormedewerkers jegens schoonmaakpersoneel

3 februari 2016 - Het wordt steeds gebruikelijker dat schoonmakers overdag werkzaamheden verrichten. De overgrote meerderheid van de kantoormedewerkers schat het werk van schoonmakers hierdoor op toenemende waarde.

De grootte van een bedrijf speelt echter wel een significante rol in de attitude jegens schoonmakers. Hoe groter het bedrijf, hoe onpersoonlijker het contact met de schoonmaker. Dit en meer blijkt uit Europees onderzoek van Tork, onderdeel van SCA.


 
Onderdeel van bedrijfsimago
Een schone werkplek is zowel voor het bedrijf, alsook voor de werknemers zelf van groot belang. Daarover zijn organisatiebreed alle medewerkers het eens, hoe groot de onderneming ook is. Voor 84 procent van de respondenten heeft een schone werkplek een positieve invloed op de kwaliteit van hun eigen werk. Nog belangrijker is een schone werkomgeving echter voor de externe vertegenwoordiging: 92 procent is van mening dat het werk van schoonmaakpersoneel bijdraagt aan het imago van een bedrijf. Maar een gedetailleerde analyse van de resultaten op Europees niveau laat ook grote verschillen zien.
 
 
  • Contactfrequentie: duidelijk meer contactmomenten in grotere kantoren
    40 procent van de werknemers dat werkzaam is bij een kantoor van 200+ werknemers, loopt dagelijks een schoonmaker tegen het lijf. In kleinere kantoren met minder dan tien werknemers is dat slechts vijftien procent.
  •  Begroetingsnorm: groot en anoniem vs. klein en vriendelijk
    Ondanks de hogere contactfrequentie bij grotere kantoren zijn de ontmoetingen in kleinere kantoren  over het algemeen vriendelijker van aard. In bedrijven met minder dan 10 werknemers begroet 84 procent ​​van de werknemers de schoonmakers altijd. In kantoren met meer dan 200 medewerkers is dat maar 71 procent.
  • Persoonlijke herkenning: Goedendag, mevrouw Schipper
    Ook bij het herkennen van namen en gezichten zijn grote ondernemingen duidelijk anoniemer ingesteld dan kleine. In kantoren met meer dan 200 medewerkers kent slechts 37 procent de naam van de schoonmaker. In kantoren met minder dan 50 medewerkers is dat 60 procent.
  • Werkkleding: in grote bedrijven een grotere vereisten
    In grotere ondernemingen (50+ werknemers) vindt 40 procent van de medewerkers dat schoonmakers een herkenbaar werkuniform moeten dragen. In bedrijven met minder dan 50 werknemers is dat 30 procent.
 
Feiten over de attitude jegens schoonmakers onder Nederlandse werknemers (ongeacht bedrijfsgrootte):
 
  • 47 procent van de medewerkers kent de naam van de schoonmaker niet
  • 75 procent van de werknemers ziet de schoonmaker als collega
  •  31 procent van het kantoorpersoneel voelt zich er oncomfortabel bij om de schoonmaker in de sanitaire ruimte tegen te komen
  • 44 procent van de respondenten maakt zelden tot nooit een praatje met de schoonmaker
 
Nederlandse werknemers over hun houding ten opzichte van schoonmakers op de werkvloer:
 
"Schoonmakers werken in een sociale context, waarin gesprekken en relaties met andere werknemers onderdeel zijn van het beroepsleven. Hoe beter we de synergie tussen schoonmakers en kantoormedewerkers begrijpen, hoe efficiënter wij organisaties kunnen helpen hun producten, diensten en processen zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo kunnen we streven naar een goede co-existentie binnen de daytime cleaning. Want schoonmakers moeten zo effectief mogelijk te werk kunnen gaan binnen de sociale omgeving waarin zij opereren," vindt Renee Remijnse, marketingmanager bij Tork.
 
- Het complete, Europese onderzoeksrapport is hier inzichtelijk gemaakt.
De Nederlandse resultaten vindt u hier

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemers productiever bij betere facilitaire dienstverlening
 Kwart werkplekken nog altijd ongezond
 Minder ziekteverzuim door goede hygiëne
 Hoe kom ik als schoonmaakster in contact met de directeur?
 
 
reacties
 
Hans  |   | 
4-02-2016
 | 
09:35 uur
Interessant onderzoek. Wellicht een idee om ook hier (het schoonmaak- en ander faciliterend personeel) op 1 maart (Nationale Complimentendag & World Compliment Day) even extra bij stil te staan? Kleine moeite, groot resultaat, want iedereen houdt van waardering.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10