zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe kom ik als schoonmaakster in contact met de directeur?

11 november 2004 - Vraag: Ik wil contact maken met de directeur van een groot concern. Hij kent mij alleen van gezicht en mijn werk als schoonmaakster. Nu komt er waarschijnlijk een baan bij hem vrij als bedrijfsleider, een baan die ik vroeger 20 jaar lang heb gedaan maar vanwege gezinsuitbreiding niet langer kon uitvoeren. Hoe leg ik contact, zonder dat hij mij minderwaardig aankijkt omdat ik nu schoonmaakster ben? Judith Hamerlinck geeft antwoord.

Antwoord:


Door te beginnen met in jezelf het idee dat schoonmaakwerk minderwaardig zou zijn, onder ogen te zien. Als je een goed verhaal hebt bij het waarom je dat bent gaan doen en zelf tevreden bent over je keuze voor dit werk en dat je het goed doet, zal je dat in al je contacten meenemen en uitstralen. Maar als je het zélf minderwaardig vindt, zal je dat net zo goed uitdragen, bewust en onbewust. Sta voor je keuzes, ook als die hebben geleid tot eenvoudig werk omdat dat beter paste bij je situatie en mogelijkheden op dat moment.

Ben je geschikt?
Om met vertrouwen te kunnen vertellen waarom je meent in aanmerking te komen voor deze baan, zal je dat eerst voor jezelf op een rijtje moeten zetten. Is het soort functie waar je op solliciteert inderdaad van een vergelijkbaar niveau als je vroeger hebt gedaan. Heb je de kwalificaties die daarvoor nodig zijn, door de jaren heen bijgehouden c.q. verder ontwikkeld. Waarom heb je nu, in deze fase van je leven, ambitie om verder te komen en hoe was dat daarvoor. Is de bedrijfsleidsterfunctie een logische vervolgstap in je schoonmaakwerk, of gaat het over een heel ander gebied. Was je vroeger goéd in die functie en zo ja, waarom?

De directeur
Als je aanneemt dat de directeur dermate laag oordeelt over schoonmaakmedewerkers, vraag je dan af of je voor deze man wilt werken. Elke medewerker levert een essentiële bijdrage aan het succes van een bedrijf, en een goede manager zal ieders bijdrage op waarde schatten. Hij zal alleen wellicht een zetje kunnen gebruiken bij het zich realiseren dat jij ook een ánder soort bijdrage zou kunnen leveren.

Personeelszaken
Overigens: als het een directeur is van een groot concern, kan ik me voorstellen dat eerste contacten normaal gesproken via personeelszaken verlopen. Oriënteer je daarom of je wellicht een andere weg dient te bewandelen dan je nu aanneemt. Daar kan je dan ook meer informatie krijgen over óf de functie inderdaad vrij komt, en de concrete functie-eisen. Dat stelt je in staat om vooraf te beoordelen of je daadwerkelijk een kans maakt én om je verhaal daarop af te stemmen.

Overtuigend
De organisatie kent jou maar ook de kwaliteit van je huidige werk en je werkinstelling. Als die goed zijn, heb je daar simpelweg voordeel van. Of je nu bij de directeur of bij PZ terecht moet: vraag om een kort gesprek en geef daarin een overtuigend verhaal waarom men jou zou moeten kiezen voor deze functie. Maak concreet wat je te bieden hebt. Presenteer je in dit gesprek op het niveau en de manier die past bij je nieuwe functie, maar daarom indien nodig een aparte afspraak om je daarop voor te kunnen bereiden.

Voorbereiden
Heb je moeite met het opzetten van je verhaal? Zet jezelf dan denkbeeldig op de plaats van een directeur of medewerker Personeelszaken en vraag je af hoe jij effectief dusdanig overtuigd zou worden van de kwaliteiten van iemand die je tot voor kort alleen als schoonmaakster hebt gezien en wiens relevante werkervaring gedateerd is, dat je haar zou aannemen voor deze vacature. Realiseer je daarbij dat de ambitie en uitstraling waarmee je zo'n gesprek ingaat weliswaar moeilijk te beschrijven, maar in dit soort situaties juist vaak wel cruciaal zijn. Je eigen huiswerk doen voor het optimaliseren van het vertrouwen in jezelf zal je daarin voorbereiden.

Judith Hamerlinck

Literatuurtip
  • Ondernemend solliciteren - Christiaan van der Kuijp

    Klik hier voor meer artikelen van Judith Hamerlinck.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Judith Hamerlinck biedt via haar eigen site www.thebecompany.nl praktische informatie rondom de issues stress, problemen en zelfinzicht. Haar site is duidelijk, informatief, reikt oplossingen aan, en is zeer uitgebreid.

    Vraag het Judith!
    Heeft u een vraag voor Judith stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd):

    Naam

    Emailadres (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Judith)

    Vraag

  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10