zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De digitale transformatie: het einde van bezit

2 december 2015 - Precies een jaar geleden duidde Yann Toutant, general manager van Econocom Nederland, de trend van de digitale transformatie. Waar staan we nu? Wat hebben we het afgelopen jaar bereikt en waar gaan we de komende jaren heen?

Toutant signaleert een viertal trends: het Internet of Things is geen trend meer, maar een gegeven, de digitale transformatie krijgt een gezicht in de vorm van de CDO, we bewegen van 'customer intimacy' naar 'customer obsessed' en het bezit van activa behoort binnen afzienbare tijd tot het verleden.



Automatisering van zakelijke processen
Onder de digitale transformatie verstaan we het digitaliseren van zakelijke processen, voornamelijk door automatisering. Er komen steeds meer e-platforms die de digitalisering versnellen voor alle facetten van de bedrijfsvoering. Zowel voor interne processen als voor de klantprocessen en de communicatie met leveranciers. Bedrijven verzamelen op al deze vlakken steeds meer data en zijn steeds beter in staat om deze data zo te analyseren en organiseren dat er concurrentievoordeel mee kan worden behaald. Deze technologische revolutie heeft niet voor iedereen positieve gevolgen, maar is niet meer te stoppen. "Zoals de industriële revolutie een bedreiging vormde voor fabriekswerkers, zo vormt de digitale transformatie een bedreiging voor kantoorwerkers," stelt Toutant. "Werkzaamheden die tot voor kort door een ondersteunende medewerker werden uitgevoerd, worden steeds vaker gedigitaliseerd."

Digitalisering van de klantervaring
Een ander aspect van de digitale transformatie is het optimaliseren van de klantervaring aan beide kanten van de scheidslijn. Bedrijven moeten steeds meer rekenschap afleggen als het op de ervaring van de eindgebruiker aankomt. Waar voorheen de digitalisering vooral zaak was voor interne bedrijfsprocessen, is het nu belangrijk dat bedrijven hun eindgebruiker een digitale ervaring bieden. In de hotelkamer verwacht de gast tegenwoordig devices om de eigen smartphone of tablet aan te sluiten op de televisie. Om onderscheidend te zijn van de concurrent is het als hotel misschien wel slim een smart mirror (inclusief weersbericht en selfie-mogelijkheid) op te hangen in de kamers. Ook aan de kant van de consument is er bij allerhande bedrijven sprake van digitalisering, nu meer dan ooit.

Betere dienstverlening, meer kennis van de klant
Dat zorgt er voor dat aan de ene kant de klant een betere dienstverlening ervaart en aan de andere kant bedrijven meer over hun klanten te weten komen. Bedrijven worden steeds closer met hun klanten. Klanten op hun beurt vragen in toenemende mate om digitale oplossingen en leveranciers moeten deze oplossingen implementeren om te kunnen blijven concurreren. "We zien dit bijvoorbeeld in de retail," zegt Toutant. "Als we gaan winkelen, scannen we zelf onze boodschappen, hebben we een bonuskaart die ons persoonlijk profiel bijhoudt, zien we overal in de winkels schermen met aanbiedingen en kunnen we onze aankopen ook online doen."
Voor retail in de foodsector staat de digitalisering voor een groot deel nog te gebeuren, maar dat zal niet lang op zich laten wachten. Ook op andere gebieden in ons dagelijks leven is de digitalisering zich in volle vaart aan het voltrekken. Veel van de auto's die nu op de markt komen, zijn altijd online en allerlei functionaliteiten van deze auto's kunnen we monitoren met de smartphone. Sportscholen hebben apps die onze fitnessvoortgang in de gaten houden en onze huizen hebben een slimme thermostaat. Het Internet of Things is geen toekomsttrend meer, het is een gegeven: als je tegenwoordig een elektronisch device zonder IP-verbinding aanschaft, dan stelt u uiteindelijk uzelf teleur."

De regels herdefiniëren
Een derde aspect van de digitale transformatie is dat het paradigma van complete sectoren opnieuw wordt gedefinieerd. Neem bijvoorbeeld Spotify, dat de regels van de muziekindustrie op zijn kop zette. Of Uber, dat de taxiwereld voorgoed veranderde. Netflix, dat televisiekijken opnieuw definieerde. Toutant: "Wat deze innovatieve bedrijven gemeen hebben, is dat zij hun diensten vanuit het niets hebben opgebouwd en dat ze dankzij de mogelijkheden van de digitale transformatie hun hele bedrijfstak hebben kunnen transformeren."

Het gezicht van de digitale transformatie
De digitale transformatie voltrekt zich op het snijvlak van finance, IT en business en bij organisaties ontstond het afgelopen jaar dan ook de behoefte aan een functie die de zakelijke belangen en strategieën kan verbinden aan de digitale processen. We zien mede hierdoor dat de digitale transformatie in 2015 een 'gezicht' heeft gekregen; een deel van de bedrijven heeft functies met titels als 'Chief Digital Officer' gecreëerd. Digitale transformatie staat nu hoog op de agenda van het bestuur, waar dat begin dit jaar nog in mindere mate het geval was. We kunnen dus spreken van het langzaamaan volwassen worden van de digitale transformatie, vindt Toutant: "Gartner voorspelde dat 25 procent van de bedrijven voor het eind van 2015 een CDO heeft aangesteld en steeds meer CDO's krijgen een vaste plek in de board room toegewezen. In 2016 zal de CDO eerder regel dan uitzondering worden."

Customer intimacy wordt customer obsessed
Klanten hebben meer touchpoints in hun customer journey dan ooit tevoren. En die touchpoints raken allang niet meer alleen aan de sales-afdeling. Dankzij de digitale transformatie zijn bedrijven in staat om alle data die door deze touchpoints wordt gegenereerd te verzamelen, te analyseren en in te zetten voor een betere klantervaring en het beter voorspellen van het gedrag van onze klanten.
"Dankzij de gebruikers-communities vindt er automatische regulering in het datagebruik door bedrijven plaats," zegt Toutant. "Dat is precies de kracht van digitaal: het faciliteren van gebruikersgemeenschappen. Kijk bijvoorbeeld naar Uber. Wanneer u een rit hebt gemaakt, kunt u een recensie over de chauffeur schrijven. Als de chauffeur niet goed genoeg is, dan zal Uber zijn licentie intrekken." Het is in het digitale tijdperk dus belangrijker dan ooit dat u uw klanten op de juiste manier benadert. Omdat deze customer obsession wordt gereguleerd door de consumenten, zal het voornamelijk positieve zaken opleveren. Bij customer intimacy bestudeert u de klantdata soms, misschien één keer per maand, bij een customer obsessed aanpak voortdurend. Het zorgt uiteindelijk voor een veel betere klantervaring."

Einde van het bezit
In het kielzog van de digitale transformatie, zagen we het afgelopen jaar meer en meer cloudgebaseerde oplossingen, waarbij alles als dienst wordt aangeboden, zelfs complete infrastructuren. Een onomkeerbaar proces volgens Toutant, dat de vraag oproept wie het eigendom van de activa gaat opeisen in de nabije toekomst. "Er vind een verschuiving plaats van OPEX naar CAPEX en er zullen minder en minder investeringen op de balans van bedrijven komen te staan. De gebruiker zal alleen nog maar functionaliteit afnemen en is door de snelle ontwikkelingen op technologisch gebied niet meer geïnteresseerd in bezit van de apparatuur. Device-as-a-Service zal daarom haar intrede doen.

Klaar voor de toekomst
In 2016 is er volgens Toutant een flinke toename van bedrijven die over hun digitale strategie communiceren. Het wordt namelijk steeds belangrijker om te laten horen dat u een digitaal bedrijf bent. "We zien in toenemende mate dat organisaties hun digitale strategie breed uit gaan meten en claimen een 'digital company' te zijn: dat ze klaar zijn om de uitdagingen voor de komende jaren het hoofd te bieden en nieuwe territoria te betreden, samen met hun klanten. Daarnaast zullen we ook helaas zien dat bedrijven die nog helemaal geen digitale strategie hebben, het veld gaan ruimen..."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Drie populaire project management apps voor managers
 Bedrijven niet tevreden met eigen innovatieprestaties
 Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Had Pieter van den Hoogenband de 100 meter in 45 seconden kunnen zwemmen?
  IoT vraagt om een andere kijk op beveiligen
  Investering in Internet of Things leidt tot omzetstijging
 Uitdagingen voor 2015: nieuwe mobiele toepassingen en cybersecurity
 
 
reacties
 
wedding  |   | 
23-06-2016
 | 
11:24 uur
het einde zal ik dit niet direct noemen. Staan hier vaak interesante artikelen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
NCD: SER-advies vrouwenquotum onverstandig (1) 
Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man (1) 
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
top10
Nederlandse jongeren wereldwijd meest loyaal aan werkgever
Arbeidsmarkt slaat om: aantal vacatures daalt
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af
Werkend Nederland wil manager niet op social media
Dit zijn de meest ingrijpende technologische ontwikkelingen van de afgelopen vijf jaar
Invoering sleepwet zorgt voor toename VPN-gebruik
Eén op de zeven voelt zich weleens gediscrimineerd tijdens sollicitatie
Driekwart van Nederlanders verwacht geen salarisverhoging komend halfjaar
Vijftien procent van de IT-beslissers vindt eigen cloudverbindingen onvoldoende beveiligd
Parkeervergunning in grote stad wordt steeds duurder
meer top 10