zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf typen jongeren bepalend voor toekomstig verplaatsingsgedrag

16 november 2015 - Op 12 november 2015 kwam het onderzoek ‘Jongeren & Mobiliteit’ beschikbaar. Voor het eerst is grootschalig kwalitatief en kwantitatief in beeld gebracht hoe jongeren verschillende vervoerswijzen gebruiken, ervaren en waarderen.

Het belangrijkste resultaat: vijf segmenten als aanknopingspunt voor beleid en actie. "Dé jongere bestaat niet. Dat wisten we natuurlijk al, maar tot op heden doen beleidsmakers – noodgedwongen – wel net alsof. Dankzij ons onderzoek weten we nu uit welke segmenten deze zeer relevante bevolkingsgroep bestaat, hoe zij zich willen verplaatsen en hoe dat gedrag is te beïnvloeden. Dat maakt gerichter beleid mogelijk. Dat is hard nodig," aldus Thomas Straatemeier van Goudappel Coffeng. Straatmeier was onderzoeksleider van het onderzoek ‘Jongeren & Mobiliteit’ dat samen met Youngworks in opdracht van achttien geïnteresseerde overheden de afgelopen vijftien maanden is uitgevoerd.



De auto heeft helemaal niet afgedaan
Eén van de mythes waar het onderzoek mee afrekent is de gedachte dat de hedendaagse jongere minder auto-minded zou zijn. Joris Schuurman, één van de onderzoekers en werkzaam bij Youngworks: "Het klopt dat het autogebruik onder jongeren achterblijft. Dat is echter eerder een praktische keuze (langer thuis wonen, uitstel van aanschaf) dan een wezenlijk andere voorkeur dan hun ouders. Aan de andere kant is er ook – anders dan vroeger - een groep die uit ideologische redenen liever met fiets, openbaar vervoer en een gelegenheidsleenauto reist. De kracht van ons onderzoek is dat wij deze groep (de ‘onafhankelijke idealisten’ in onze segmentatie) maat en getal kunnen geven. Wij schatten dat circa elf procent van de jongeren tussen vijftien en 25 jaar tot deze doelgroep behoort. Ze wonen met name in een stad. Andere segmenten zijn de ‘behoedzame soloreiziger’, de ‘onbevangen verkeersdeelnemer’, de ‘pragmatische beweger’ en de ‘statusgerichte levensgenieter’."

Jongeren erven de mobiliteitskeuzen van nu
De ‘statusgerichte levensgenieter’ (circa 28 procent) kenmerkt zich door zijn of haar positieve houding tegenover autorijden en de behoefte aan persoonlijke ruimte. Daarmee lijkt dit segment, volgens Thomas Straatemeier, nog het sterkst op wat beleidsmakers traditioneel denken van de gemiddelde Nederlandse reiziger. Straatemeier: "Wegen, spoorlijnen, woningen die wij nu aan het bedenken of bouwen zijn liggen er over 40 jaar nog steeds. Met andere woorden: ver na het pensioen van de huidige planners en beleidsmakers. Daarom is het belangrijk hen zicht te geven op de denkwereld van nieuwe generaties"

Fiets is populair, verkeersveiligheid leeft
Jongeren blijken frequente gebruikers van het openbaar vervoer, maar zij waarderen het niet: duur, onbetrouwbaar en druk. De fiets krijgt wel een hoge waardering (en wordt veel gebruikt). Opvallend is dat verkeersveiligheid nadrukkelijk als thema naar voren komt uit het onderzoek. Bijna alle bevraagde jongeren blijken wel iets te hebben meegemaakt. De onderzoekers noemen deze observatie extra opvallend omdat op beleidsniveau de aandacht voor verkeersveiligheid juist lijkt af te nemen. Straatemeier: "Ook op dit vlak biedt ons onderzoek de beleidsmaker meer grip. Voor elk type weten we wat het beste werkt om ze te beïnvloeden. Dat is essentieel voor een slimme interventie, bijvoorbeeld om ze minder vaak te laten bellen tijdens het fietsen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
 Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
 Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Connected car wordt speerpunt in de auto-industrie
 ‘Veel meer samenwerking nodig in mobiliteitsbranche’
 Consument maakt nauwelijks gebruik van nieuwe automobiliteitsconcepten
 Eén op drie leaseauto’s staat stil
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf  (1) 
top10
Voordeligste benzinepompen in Nederland bekend
Deepfakes, virtuele producties en lege bioscopen
Minder autoverbruik: zo komt uw auto de winter door zonder onverwachte kosten
Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT
Tips om uw vloer te beschermen tijdens het thuiswerken
Eén op de drie Nederlanders wil dat werkgever niet-gevaccineerde collega weigert op kantoor
‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’
In 2020 grootste cao-loonstijging in twaalf jaar
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
Bedrijven in duurzame energiesector hebben hogere omzet dan verwacht
meer top 10