zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse managers worden het informatie-gat ingezogen

1 december 2015 - IT-professionals hebben een belangrijke, maar ondersteunende rol in het proces waarbij bedrijven informatiewaarde scheppen uit hun kostbare en kwetsbare data. Maar het C-level, de directies en onze afdelingsmanagers zijn het zélf die de regie moeten nemen.

Want alleen zij kunnen het doel en de waarde van data‑analyses goed bepalen en bewaken, zoals verbetering van de externe klantrelaties en het verhogen van de interne efficiëntie. ´De data horen centraal, de analyse hoort decentraal.´ Maar zo gaat het er dus niet aan toe in Europa en Amerika. In Nederland zelfs het minst van allemaal. Ruim de helft (53 procent) van de Nederlandse bedrijven slaat de plank mis en laat de regie voor het extraheren van inlichtingen uit data bij IT liggen, blijkt uit onderzoek van Iron Mountain door PwC.



Data-analyse
En daarmee presteren we het minst van alle onderzochte landen. Wat betreft de decentrale analyse van data, zit Nederland vaker fout in dit onderzoek. ´Informatiewaarde creëren uit data´, heeft veel te maken met:
 
  • IT‑platform
  • IT‑vaardigheden (data-analist)
  • IT‑hulpmiddelen (gereedschappen)
  • Toegang tot waardevolle data
Maar behalve de harde technologie van het platform, liggen bij Nederlandse bedrijven ook de vaardigheden en hulpmiddelen in 70 procent van de gevallen bij de IT-afdeling. En in 60 procent van de gevallen is het in Nederland de IT-afdeling zélf die vooral goed bij de kostbare en kwetsbare data kan.
Data op de IT-afdeling zijn een kostenpost en een veiligheidsrisico. Afdelingsmanagers, directies en het C-level zijn het die de vrucht moeten plukken van de investering in data en kunnen als enige werkelijk de gezochte waarde creëren met hun data-analyses.

Onwetendheid
Het is geen onwil of nalatigheid, concluderen de onderzoekers van Iron Mountain en PwC. Het is onwetendheid. Managers weten niet welke vaardigheden benodigd zijn. Zo beschikt een kwart (25 procent) van de onderzochte bedrijven niet over een essentiële data-analist. Managers weten ook niet wie binnen de eigen organisatie over de essentiële vaardigheden beschikt. Zo wordt een derde (29 procent) van de data-analisten niet ingezet om waarde te scheppen uit de bedrijfsinformatie. Managers overschatten de aanwezige kennis, vaardigheden en hulpmiddelen en zijn zich niet bewust hoeveel informatiepotentieel onbenut blijft.
Er is veel voor te zeggen om kostbare en kwetsbare informatie centraal op te slaan. IT is er dan om de data vast te leggen en te bewaren, om gegevens toegankelijk te maken en te beveiligen. Maar voor de analyse en het creëren van waarde, moeten de decentrale afdelingsmanagers hun leidinggevende rol nemen en beschikken over de toegang tot de data, over de vaardigheden en de benodigde gereedschappen. Op al die vlakken scoren Frankrijk, Spanje en Canada stukken beter dan Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de VS.

Waarde en Risico
"Ons langjarig onderzoek met PwC, evolueert van risico naar waarde," zegt Jeroen Strik, directeur van Iron Mountain Benelux. "Die zaken zijn verwant, maar ook heel verschillend. Uit het oogpunt van risico´s is centraliseren van de data op de IT-afdeling een goed idee. Uit het oogpunt van het scheppen van waardevolle management-inlichtingen uit ruwe data niet. Het is een wonderlijk fenomeen dat mensen dossiers uit het papieren archief komen halen om er zelf mee aan de slag te gaan, maar digitale analyses al gauw aan IT overlaten. Met name in Nederland is er een wereld te winnen wanneer managers meer analyse-vaardigheden onder hun hoede nemen."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zoekmachine Optimalisatie als Onderdeel van de Marketingstrategie
 Rechtstreekse toegang tot klantinformatie essentieel voor service en tevredenheid
 Bedrijven lijden aan informatie-armoede
 Informatiemanager dreigt buiten de boot te vallen
 
 
reacties
 
Marius  |   | 
1-12-2015
 | 
08:05 uur
Ik geloof er weinig van wat hier beschreven wordt. Ik ben al bij veel bedrijven geweest vanuit mijn BI-professie, en vrijwel altijd zie ik dat IT het technisch beheer en inrichting doet, maar de business bepaalt wat er vastgelegd moet worden, hoe van data informatie gemaakt wordt, waar ze de beschikking over willen hebben, en wordt IT ingezet om operationeel uit te voeren. Zelfs de business bepaalt met welke end-user tooling gewerkt wordt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10