zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven lijden aan informatie-armoede

28 september 2015 - Slechts vier procent van de westerse bedrijven is volledig in staat waarde te putten uit de informatie waarover zij beschikken. Van de overige bedrijven beschikt 36 procent niet over de benodigde middelen en vaardigheden die hiertoe nodig zijn.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek van  Iron Mountain en PwC. Mede als gevolg hiervan haalt 43 procent van de ondervraagde Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven weinig (concurrentie-)voordeel uit zijn informatie. 23 procent weet zelfs geen enkel voordeel uit bedrijfsinformatie te putten.


 
Information Value Index
De resultaten van het PwC-onderzoek leveren de eerste internationale Information Value Index op die weergeeft in welke mate de bedrijven in verschillende sectoren momenteel hun informatie beheren en daar hun (concurrentie-) voordeel mee weten te behalen. Met een gemiddelde Information Value Index van 50,1 (47,3 in Europa - 52,9 in Noord-Amerika), blijkt dat de nipte meerderheid van de bedrijven - ongeacht hun grootte, geografische ligging of sector - nog een lange weg heeft te gaan. Nederland is de beste onder de slechten, met een indexscore van 48,3.
De overgrote meerderheid van de Nederlandse ondervraagde zakelijke leiders (77 procent) denkt of veronderstelt dat zijn bedrijf momenteel het maximale resultaat uit zijn informatie haalt. Maar een kritische blik op de middelen die de organisaties toepassen, schetst een ander beeld.

Data-analisten
Een vijfde (21 procent) van de Nederlandse ondervraagden heeft namelijk geen data-analisten in dienst om meerwaarde uit informatie te halen. Bij de bedrijven die wel data-analisten in dienst hebben ontbreekt het hen aan essentiële vaardigheden (zestien procent), of aan de middelen (vijftien procent). Beide zijn van belang om informatie te benutten voor besluitvormingsprocessen, gerichte marketingcampagnes en het verbeteren van (bedrijfs-) processen en innovatie. Informatie wordt niet omgezet in de inlichtingen en inzichten die bijdragen aan een positief bedrijfsrendement.
 
Onwetendheid
Uit het onderzoek blijkt dat veel organisaties er niet in slagen om de enorme informatiestromen binnen hun organisatie effectief te beheren. In Nederland denkt zelfs bijna een op de vijf dat bedrijven niet weten over welke informatie zij überhaupt kunnen beschikken (18 procent), hoe die door het bedrijf stroomt en wanneer informatie het meest waardevol (27 procent), of meest kwetsbaar is (16 procent).
 
Willen en Kunnen
"Elke ondervraagde organisatie geeft aan zijn informatie te willen gebruiken om ermee te woekeren en te concurreren. Maar deze bedrijven worden daarin beperkt door hun gebrek aan specifieke vaardigheden, technische middelen en vanwege hun bedrijfscultuur," zegt Jeroen Strik van Iron Mountain. Er is een kloof tussen willen en kunnen, die wordt erkend tot op directieniveau. Slechts een kwart van de zakelijke leiders geeft aan dat ze voordelen uit hun informatie putten, zoals door snellere en betrouwbaarder besluitvormingsprocessen, snellere productontwikkeling, kostenbesparing of verbeterde acquisitie van nieuwe klanten en het behoud van klanten. Beheren en benutten van waardevolle informatie om concurrentievoordeel te boeken, is van vitaal belang voor het lange-termijnsucces en hoort hoge prioriteit op de directie-agenda te hebben."
 
Ondergewaardeerd op de balans
In een reactie op het onderzoek zegt Richard Petley van PwC: "Informatie is de meest ondergewaardeerde activa in de zakelijke wereld. Elke klanttransactie en elke interactie met belanghebbenden, levert markt- en klantinzichten op en vormt een kans voor innovatie en potentiele winst. De Information Value Index toont aan dat slechts vier op de honderd bedrijven er alles aan doet om met informatie hun concurrentievoordeel te vergroten. Als het gaat om informatiemanagement, hebben veel toonaangevende wereldwijde organisaties geen idee wat ze allemaal niet weten en dat proberen ze dus ook niet uit te vinden. In de huidige digitale wereld levert informatie de belangrijkste inzichten op, en inzichten betekenen macht. Daarbij dalen de kosten van technologie, wat betekent dat het nog nooit zo eenvoudig is geweest om informatie te benutten en te gebruiken, zoals je andere activa op de balans gebruikt."
 
Een samenvatting van het rapport, Seizing the information advantage: How organisations can unlock value and insight from the information they hold, is hier te vinden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succesvol digitaliseren informatiestromen vraagt beleid
 Informatiemanager dreigt buiten de boot te vallen
 Informatiemanager moet leren schieten op een bewegend doel
 Gemeenten krijgen grip op informatiebeveiliging door slimme software
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
meer top 10