zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties hebben steeds vaker beleid voor duurzame inzetbaarheid

10 september 2015 - Het aandeel organisaties met beleid gericht op langer doorwerken van het personeel is toegenomen van 32 procent in 2010 naar 40 procent in 2014.

Dit blijkt uit de Werkgevers Enquête Arbeid (WEA) 2014 van TNO. De WEA is een tweejaarlijks representatief onderzoek onder ruim 5.000 vestigingen van bedrijven en instellingen.



Duurzame inzetbaarheid steeds vaker onderdeel bedrijfsbeleid
Nog steeds treft minder dan de helft van de bedrijven maatregelen zodat hun medewerkers langer kunnen doorwerken, maar we zien daarin wel een toename. In 2014 had 40 procent van de bedrijven dergelijke maatregelen opgenomen in hun bedrijfsbeleid, terwijl dat in 2010 nog 32 procent was. Het gaat dan om zowel ontziemaatregelen (zoals, vrijstellen van onregelmatige dienst en verlichting van het takenpakket) als om stimuleringsmaatregelen (zoals het aanmoedigen van scholing of cursusdeelname, taakverbreding en gezondheidsbeleid).
Tussen de sectoren zijn er bovendien flinke verschillen: van de werkgevers in het openbaar bestuur en bij overheidsdiensten heeft 55 procent maatregelen getroffen voor langer doorwerken van het personeel. Ook relatief veel - namelijk 50 procent - werkgevers in de landbouw, bosbouw & visserij treffen maatregelen gericht op langer doorwerken. In de bouwnijverheid en de financiële instellingen gaat het slechts om 30 procent en 35 procent van de werkgevers.
 
Ontzien van werknemers
Stimuleringsmaatregelen lijken onder werkgevers nog steeds minder ‘populair’ dan ontziemaatregelen. In 2014 trof slechts vijftien procent van de werkgevers één of meer stimuleringsmaatregelen tegen 29 procent ontziemaatregelen. Meestal gaat het bij ontziemaatregelen om extra vrije dagen (negentien procent) of aanpassing van de werktijden voor oudere werknemers (twaalf procent). Ontziemaatregelen kunnen onbedoeld bijdragen aan negatieve stereotypering van oudere medewerkers, terwijl stimuleringsmaatregelen dit juist tegengaan.
Dit najaar volgen verdiepingsstudies waarin het duurzame inzetbaarheidsbeleid van werkgevers én de duurzame inzetbaarheid van werknemers centraal staan.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Coronapiek in ziekteverzuim eerste kwartaal 2020
 37,9 procent van ongetrainde eindgebruikers doorstaat een phishing-test niet
 Coronavirus: Sluiting van bedrijven op korte termijn kan risico’s met zich meebrengen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ruim twintig miljoen euro extra om meer mensen langer aan het werk te houden
 Meer vernieuwende afspraken in cao’s
 Jonge werknemers twijfelen al vroeg over eigen inzetbaarheid
 Duurzame inzetbaarheid vooral een probleem van de werknemer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
Technologie, zo blijf je op de hoogte
Hoe kun je competenties als professional verbeteren?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
Verveling slaat toe, mensen maken massaal fotoboeken
Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona
Drie op de tien Nederlanders kunnen collega’s slecht bereiken
ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain
Zo profiteert het bedrijfsleven van Augmented Reality
Moderne medewerker ondervindt problemen met geluiden
Koffiemachine voor kantoor: drie tips
24 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd in maart
meer top 10