zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een recap van alle goede voornemens rondom big data

9 maart 2015 - Het begin van het jaar is steevast de tijd van de lijstjes. Wat verwachten we van komend jaar? Welke trends gaan doorbreken? En waar gaan we hoogstwaarschijnlijk afscheid van nemen.

Al enkele jaren op rij staat op bijna alle lijstjes van managers, of dat nu een IT-manager of algemeen manager is, wel iets dat te maken heeft met big data. We hebben allemaal hooggespannen verwachtingen. Sabine Palinckx, Country Manager Benelux bij Data Discovery specialist Qlik, kijkt terug op alle datatrend-lijstjes die reeds de revue gepasseerd zijn en evolueert de stand van zaken.



De mond vol van big data
Palinckx: "Dat iedereen big data hoog op de agenda heeft staan is natuurlijk niet gek, het heeft veel potentie en de kansen liggen voor het oprapen. Desondanks is het voor veel organisaties nog steeds worstelen om het potentieel te verzilveren. In sommige gevallen beschikken IT-afdelingen nog niet over de juiste vaardigheden of hebben ze simpelweg geen tijd om hun infrastructuur er goed voor in te richten. Volgens Gartner zal zelfs het grootste deel van de Fortune 500 bedrijven niet in staat zijn om iets met big data te doen. Dit is wel iets dat we onszelf moeten beseffen – en het is dus ook cruciaal om in de juiste tools en technologie te investeren die deze moeilijkheidsgraad iets verzacht."

Faciliteer de business
Naast dat big data een technische uitdaging heeft, bestaat er in de markt ook nog een vrij oppervlakkig beeld van wat big data kan betekenen. Palinckx: "Het is een heel passief begrip en inzichten komen niet zomaar aanwaaien. Data heeft immers pas waarde als je er iets slims mee doet. Het is dus belangrijk om de juiste vaardigheden in huis te hebben om de zee aan data om te zetten in waardevolle en betekenisvolle informatie. Daar wringt ook meteen de schoen, want data – en de mogelijkheid om dit te analyseren – zal veel meer in handen moeten liggen van de business. Veel organisaties wenden zich tot business intelligence (BI) software om inzichten uit data te halen. Echter als BI-projecten gezien worden als louter een IT-aangelegenheid, dan zullen organisaties weinig rendement behalen. Alles valt of staat dus met het faciliteren van de business met een dusdanig intuïtieve oplossing, dat ook zij chocola kunnen maken van de grote brei aan gegevens. Zaken als goede visualisaties en de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen zijn daarbij cruciaal."

The Internet of Things, wearables en predictive analytics
"Andere trends die ook sterk in populariteit zijn toegenomen zijn zaken zoals the Internet of Things, wearables en predictive analytics," aldus Palinckx. "Al deze zaken genereren enorm veel data die ons in staat stelt om de toekomst vrij nauwkeurig te voorspellen. Marketingmanagers kunnen bijvoorbeeld op basis van slimme data-analyse voorspellen wat er met de verkoopcijfers en het koopgedrag van de klant gebeurt op het moment dat ze de prijs van een product met vijf procent verlagen of verhogen. De uitdaging die echter komt kijken bij al deze trends is dat lang niet alle data echt relevant is. De kunst is dan ook om na te gaan wat wel, en wat niet relevant is. Soms lijkt iets in het eerste opzicht niet relevant, maar blijkt het gecombineerd met andere data ineens wel van toegevoegde waarde te zijn. Ondanks dat het technologisch allemaal al mogelijk is, is nog lang niet iedereen zover. Wat je nu ziet is dat bijvoorbeeld gegevens verdwijnen in afzonderlijke systemen van bedrijfsilo’s, waardoor nét niet op het juiste moment de juiste gegevens met elkaar gecombineerd kunnen worden. En in sommige gevallen blijft nuttige data in het luchtledige hangen, doordat het bijvoorbeeld niet wordt opgeslagen en gecentraliseerd. Een belangrijke voorwaarde voor het slim analyseren van data, is in ieder geval dat de techniek mensen in staat moet stellen tot verdere exploratie– het moet uitdagen om zaken vanuit verschillende hoeken te belichten en alternatieve scenario's te verkennen. Ook hier is een goede en begrijpelijke visualisatie belangrijk."

Helder beeld van de werkelijkheid
Palinckx concludeert: "Al met al bereiken we langzaam het punt dat de software werkt zoals het oorspronkelijk bedoeld was. Desondanks zijn veel beslissers in alle lagen van de organisatie nog steeds zoekende naar een beter, completer en nauwkeuriger beeld van de werkelijkheid, om zo betere beslissingen te nemen. Het is zeer verleidelijk om te streven naar dat ene ‘eureka’ inzicht dat het bedrijf compleet zal transformeren en dat de markt compleet zal ontwrichten. Het blijft echter zaak dat data-analyse de business in haar geheel verbetert door elke transactie en beslissing slechts een beetje te ondersteunen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven moeten big data beter benutten
 Vijf data trends voor 2015
 Bedrijven tevreden over zakelijk rendement van gebruik Big Data
 Big Data, een big issue?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10