zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument heeft weinig vertrouwen in veiligheid persoonsgegevens

1 september 2015 - Of het nu gaat om een online bestelling of een verzekeringscontract: de meerderheid van de consumenten wantrouwt bedrijven in de omgang met hun klantgegevens.

Slechts vijftien procent gelooft dat online aanbieders verantwoord met persoonsgegevens omgaan. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 consumenten, dat in opdracht van Uniserv uitgevoerd werd.



Onbekendheid
Ondanks het gebrek aan vertrouwen gaan consumenten zelf ook niet verantwoord met hun gegevens om. 38 procent weet niet bij welke bedrijven hun persoonsgegevens liggen. Dat maakt het lastig om op te komen voor de rechten zoals die zijn vastgelegd in de Wet bescherming persoonsgegevens. "De gegevensjungle maakt het heel lastig voor mensen om bij te houden aan hoeveel aanbieders ze hun gegevens hebben gegeven," legt Holger Stelz, directeur marketing en business development bij Uniserv, uit. "Zo schat bijna een derde deel van de ondervraagden in dat zijn persoonsgegevens bij één tot tien bedrijven zijn achtergelaten. Veettien procent denkt dat dat aantal tussen de elf en de twintig ligt. In werkelijkheid is dat bijna altijd veel meer, zo weten wij uit ervaring."

Rechten
Van de ondervraagden weet 37 procent niet wat zijn rechten zijn als het gaat om persoonsgegevens. In Nederland is daarvoor de Wet bescherming persoonsgegevens in het leven geroepen. Daarin is onder meer vastgelegd dat iedereen het recht heeft om inzage te krijgen in zijn gegevens. Wat niet correct is moet worden aangepast. Daarnaast moeten organisaties die persoonsgegevens willen vastleggen, gebruiken of doorsturen dat melden. Wanneer mensen daar gegronde redenen voor hebben, kunnen ze bovendien afdwingen dat hun persoonlijke data uit de bestanden worden verwijderd.

Omslachtig
In de praktijk heeft nog geen vier procent van de consumenten van deze rechten gebruik gemaakt. Wanneer extra uitleg wordt gegeven, geeft 24 procent aan het te omslachtig te vinden om voor hun rechten op te komen en denkt acht procent dat bedrijven sowieso met de gegevens doen wat ze willen. Meer dan een kwart (27 procent) geeft echter aan wel van hun rechten gebruik te willen maken. Liefst 85 procent wil door de bedrijven proactief geïnformeerd worden over welke gegevens opgeslagen zijn, en daarnaast regelmatig gevraagd worden of het bedrijf de gegevens nog mag gebruiken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
 Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
 Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cybercrime: op termijn blijft niemand buiten schot
 Nieuwe functies ontstaan door nieuwe privacywetgeving
 Privacy versus piraterij: veiligheid in de cyberspace
 CBP: Facebook verstrekt informatie na vordering van het CBP
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Kort door de bocht coaching?
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10