zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument heeft weinig vertrouwen in veiligheid persoonsgegevens

1 september 2015 - Of het nu gaat om een online bestelling of een verzekeringscontract: de meerderheid van de consumenten wantrouwt bedrijven in de omgang met hun klantgegevens.

Slechts vijftien procent gelooft dat online aanbieders verantwoord met persoonsgegevens omgaan. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 consumenten, dat in opdracht van Uniserv uitgevoerd werd.



Onbekendheid
Ondanks het gebrek aan vertrouwen gaan consumenten zelf ook niet verantwoord met hun gegevens om. 38 procent weet niet bij welke bedrijven hun persoonsgegevens liggen. Dat maakt het lastig om op te komen voor de rechten zoals die zijn vastgelegd in de Wet bescherming persoonsgegevens. "De gegevensjungle maakt het heel lastig voor mensen om bij te houden aan hoeveel aanbieders ze hun gegevens hebben gegeven," legt Holger Stelz, directeur marketing en business development bij Uniserv, uit. "Zo schat bijna een derde deel van de ondervraagden in dat zijn persoonsgegevens bij één tot tien bedrijven zijn achtergelaten. Veettien procent denkt dat dat aantal tussen de elf en de twintig ligt. In werkelijkheid is dat bijna altijd veel meer, zo weten wij uit ervaring."

Rechten
Van de ondervraagden weet 37 procent niet wat zijn rechten zijn als het gaat om persoonsgegevens. In Nederland is daarvoor de Wet bescherming persoonsgegevens in het leven geroepen. Daarin is onder meer vastgelegd dat iedereen het recht heeft om inzage te krijgen in zijn gegevens. Wat niet correct is moet worden aangepast. Daarnaast moeten organisaties die persoonsgegevens willen vastleggen, gebruiken of doorsturen dat melden. Wanneer mensen daar gegronde redenen voor hebben, kunnen ze bovendien afdwingen dat hun persoonlijke data uit de bestanden worden verwijderd.

Omslachtig
In de praktijk heeft nog geen vier procent van de consumenten van deze rechten gebruik gemaakt. Wanneer extra uitleg wordt gegeven, geeft 24 procent aan het te omslachtig te vinden om voor hun rechten op te komen en denkt acht procent dat bedrijven sowieso met de gegevens doen wat ze willen. Meer dan een kwart (27 procent) geeft echter aan wel van hun rechten gebruik te willen maken. Liefst 85 procent wil door de bedrijven proactief geïnformeerd worden over welke gegevens opgeslagen zijn, en daarnaast regelmatig gevraagd worden of het bedrijf de gegevens nog mag gebruiken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
 Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
 Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cybercrime: op termijn blijft niemand buiten schot
 Nieuwe functies ontstaan door nieuwe privacywetgeving
 Privacy versus piraterij: veiligheid in de cyberspace
 CBP: Facebook verstrekt informatie na vordering van het CBP
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10