zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wat is de rol van de CCO bij transitie commerciële afdeling?

24 juli 2015 - Een combinatie van resultaatgericht en charismatisch leiderschap draagt het meest bij aan het succes van een verandering op de commerciële afdeling.

Dat blijkt uit onderzoek van Kirkman Company en Tilburg University gedaan naar de rol van leiderschapsstijlen van commercieel directeuren (CCO’s) ten tijde van verandering. Het gaat met name om bedrijven waarvan de  commerciële afdelingen moeten veranderen naar klantgerichte afdelingen. Het onderzoek is uitgevoerd onder commercieel directeuren van grote Nederlandse organisaties zoals EMC, JCDecaux, Jumbo, LeasePlan en Sodexo.


 
De succesformule
Klanten hebben hoge eisen en willen maximaal worden ontzorgd. Ook verlangen ze van organisaties tastbare toegevoegde waarde. Dit leidt ertoe dat commerciële afdelingen moeten veranderen. "Vaak ligt binnen deze verandering de focus op charismatisch leiderschap. Uit onderzoek van Kirkman Company en Tilburg University blijkt dat juist een combinatie van zowel charismatisch als resultaatgericht leiderschap het meest effectief is om succesvol te veranderen," vertellen Evelien Broers, Tilburg University en Karolien van der Ouderaa, Practice Lead Customer Excellence, Kirkman Company.
 
Heldere verwachtingen
Deze combinatie zorgt voor heldere verwachtingen naar medewerkers. Daarnaast wordt de betrokkenheid van medewerkers vergroot, doordat de leider de werknemer meeneemt en inspireert tijdens de verandering. Resultaatgericht leiderschap focust zich op de taak die uitgevoerd dient te worden. Een charismatische leider richt zich op de mens in verandering. Volgens de onderzoekers is een samenspel van beide leiderschapsstijlen essentieel.

Targets en mensen 
Patrick Vierveijzer, commercieel directeur, LeasePlan: "Leidinggeven is een combinatie van targets stellen én mensen stimuleren. Ik geloof niet in externe motivatie. Als u niet wilt veranderen, dan wordt het gewoon niks. Maar als u wilt en u werkt in een omgeving waarbij medewerkers gestimuleerd worden alles uit zichzelf te halen, dan kan dat hele mooie dingen opleveren."
"Wees bewust van uw voorkeur leiderschapsstijl en denk na over uw bijdrage aan de beoogde verandering. Alleen op die manier kunt u groeien naar een echte samenwerkingspartner voor uw klant," aldus Roy Klaassen, Managing Partner, Kirkman Company.​

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waarom zou uw bedrijf een Agile Coach nodig hebben?
 Veranderingsmanagement stijgt in belang bij ITSM
 Wat blijft is verandering en wat verandert blijft
 De verandercyclus van mensen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10