zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders gooien helft gemaakte printjes weg

23 juni 2015 - Meer dan 60 procent van alle Nederlanders verspilt wekelijks één of meer geprinte pagina’s. Dit is één van de bevindingen uit een onderzoek van Ricoh, uitgevoerd door Multiscope.

Het onderzoek naar het printgedrag van Nederlanders is uitgevoerd in het kader van Printless Tuesday, dat dit jaar voor het eerst plaatsvindt op 23 juni. Ricoh heeft deze dag – vanaf nu ieder jaar op de vierde dinsdag van juni – in het leven geroepen om bewustwording te creëren voor verantwoord printen en het beperken van de belasting op het milieu. Wat opvalt, is dat 57 procent een tot tien pagina’s per week print (en 30 procent meer dan tien pagina’s), en dat meer dan de helft vervolgens wekelijks een tot vijf verkeerd geprinte pagina’s weggooit.



Digitale transformatie
Hoewel de digitale transformatie van veel Nederlandse organisaties in volle gang is, wordt zowel zakelijk als privé nog volop geprint. Slechts veertien procent van de ondervraagden geeft aan nooit te printen, terwijl 78 procent één of meerdere pagina’s per week uitprint. Acht procent van de ondervraagden print zelfs meer dan 50 pagina’s per week. Met name voor financiële en administratieve documentatie wordt de printer veelvuldig gebruikt: contracten (34 procent), facturen (32 procent) en offertes (21 procent) behoren tot de meest geprinte documenten. 30 procent van de ondervraagden geeft aan privézaken te printen.

Bewustwording
Op het vlak van bewustwording rondom verantwoord printen in organisaties valt nog de nodige winst te behalen. Nog geen twaalf procent van de ondervraagden geeft aan dat de organisatie waarvoor zij werken een duidelijk printbeleid hanteert, waarbij richtlijnen zijn opgesteld voor zaken als standaard dubbelzijdig printen zwart-wit printen of maatregelen om onnodig printen te voorkomen. Naast het ontbreken van sturing vanuit de organisatie, geven de ondervraagden aan dat ook hun eigen bijdrage aan het verlagen van de milieubelasting en printkosten - en het verbeteren van de veiligheid van rondslingerende documenten - verbeterd kan worden. 61 procent geeft aan op wekelijkse basis één of meerdere pagina’s weg te gooien of op de printer te laten liggen. Vier procent van de ondervraagden verspilt zelfs meer dan vijftien pagina’s per week. De 55-plussers blijken het meest bewust te printen, in deze categorie geeft 52 procent aan nooit geprinte pagina’s weg te gooien. Vrouwen blijken daarnaast bewuster te printen dan mannen: 43 procent van de vrouwen bewaart alle prints, tegenover 35 procent van de mannen.

E-mailoproep
De door veel organisaties gehanteerde oproep in e-mails om deze niet uit te printen, blijkt maar gedeeltelijk effectief. Eén op de acht ondervraagden geeft aan zich hierdoor te laten beïnvloeden. Wat opvalt is dat 57 procent van de doelgroep tot 24 jaar aangeeft e-mails sowieso nooit uit te printen, terwijl dit bij de ondervraagden van 45 jaar en ouder gemiddeld slechts voor twintig  procent geldt.

Printen blijft belangrijk
Nicolette Kraay, bij Ricoh Nederland verantwoordelijk voor duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid: "Wij zien dat steeds meer organisaties in Nederland een succesvolle digitale transformatie ondergaan om efficiënter en veiliger te werken, kosten te besparen en een nieuwe generatie medewerkers optimaal te faciliteren. Tegelijkertijd neemt printen nog steeds een belangrijke plaats in binnen document- en informatieprocessen. Dat zal de komende jaren ook nog zo blijven. Er zijn voldoende manieren om duurzamer te printen. Wij maken organisaties en medewerkers hier graag van bewust. Te denken valt onder meer aan het gebruik van lichter papier en meerdere pagina’s afdrukken op een A4. Maar ook aan een slimme printerdriver die ongewenste afdrukken voorkomt en mogelijkheden als follow-me printen, waarbij het printje pas uit de machine rolt als je hier met een persoonlijke pas opdracht voor geeft. Welke besparingen deze en andere initiatieven opleveren blijkt uit analyses die we in de afgelopen twee jaar hebben uitgevoerd bij 117 klanten. Zij hebben gezamenlijk het aantal jaarlijks gemaakte prints met veertien procent weten terug te brengen en het aantal dubbelzijdige prints verhoogd van twaalf procent naar 32 procent. Hiermee is de totale CO2-uitstoot met 340 ton gedaald."

Printless Tuesday
Kraay vervolgt: "We hebben Printless Tuesday in het leven geroepen om enerzijds de bewustwording rondom printen te verhogen en anderzijds verdere digitalisering van documentprocessen te stimuleren. Op Printless Tuesday willen we Nederland oproepen de printer één dag niet te gebruiken en documenten digitaal in te zien en te delen. Gekeken naar de cijfers uit ons onderzoek en vergelijkbare onderzoeken kunnen we stellen dat we tussen de 28 en 65 miljoen printjes besparen wanneer Nederland één dag niet print."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Medewerkers willen loonstrook digitaal ontvangen
 3D-printen creëert nieuwe businesskansen
 Nederlandse kantoren milieuvriendelijker dan Duitse?
 Manager heeft geen idee wat printen kost
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10