zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Young Professionals best tevreden met carrière

10 juni 2015 - Driekwart van de jonge professionals in Nederland is redelijk tot helemaal tevreden met zijn carrière. Dit blijkt uit het Young Professional Onderzoek 2015.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de Vrije Universiteit Amsterdam in samenwerking met Stichting 4YoungPeople en Careerwise.nl. Toch is er ook ruimte voor verbetering. Slechts dertien procent van de ruim negenhonderd deelnemers onder de zesendertig scoort helemaal tevreden. Jonge professionals met een tijdelijk contract zijn het minst tevreden.



Weinig zelfsturing
Opvallend in dit onderzoek, met als thema Job & Career Crafting, is de lage score op de mate waarin jonge professionals zelf sturing geven aan hun loopbaan. Proactief loopbaandoelen stellen en de vertaling hiervan naar concrete acties blijkt in de praktijk lastig. Onderzoeker Jos Akkermans: "Het craften van je eigen werk en loopbaan is cruciaal om inzetbaar en bevlogen te worden en te blijven. Juist in deze tijd van werkonzekerheid en tijdelijke aanstellingen". Verder maken jonge professionals weinig gebruik van hun netwerk, terwijl dit juist in deze krappe arbeidsmarkt een belangrijke loopbaancompetentie is.

Mannen profileren beter
Wat positief opvalt is dat jonge professionals bovengemiddeld scoren op reflecterende loopbaancompetenties zoals 'wie ben ik', 'wat kan ik' en 'wat wil ik'. De mate waarin de jonge professional hierover communiceert naar anderen verschilt voor mannen en vrouwen. Mannen scoren hoger op de loopbaancompetentie zelfprofilering dan vrouwen.

Ondernemers meer bevlogen
Uit het onderzoek blijkt dat het investeren in de eigen loopbaancompetenties leidt tot meer bevlogenheid en meer tevredenheid over je eigen loopbaan. Net zoals vorig jaar scoren jonge ZZP-ers en ondernemers hoger op bevlogenheid dan jonge professionals met een tijdelijk of vast contract. Jonge professionals met een dienstverband die er wel in slagen hun eigen werk proactief vorm te geven, zijn ook meer bevlogen. Daarnaast ervaren ze een bovengemiddelde mate van autonomie en afwisseling in hun werk.

Perceptie rondom werkdruk relevant
Tot slot blijkt dat jonge professionals relatief gauw geneigd zijn om extra taken en projecten op zich te nemen die buiten hun reguliere werkzaamheden vallen. In combinatie met het feit dat ze minder goed zijn in het proactief verlagen van emotionele en mentale taakeisen kan de ervaren werkdruk hiermee oplopen. Denk bijvoorbeeld aan het nemen van lastige beslissingen of het leveren van emotioneel inspannend werk. Initiatiefnemer Matthijs Hamster: "Mentale klachten zijn steeds vaker de oorzaak van verzuim. Uit ons onderzoek en tijdens mijn werk met bijna 2.000 jonge professionals per jaar, ervaar ik dat Job Craften en het leren omgaan met verwachtingen helpen om het werkplezier te vergroten."

Over het onderzoek
Het Young Professional Onderzoek 2015 is uitgevoerd door assistent professoren Maria Tims en Jos Akkermans van de Vrije Universiteit Amsterdam en is een initiatief van Stichting 4YoungPeople & Careerwise. Het onderzoek wordt mede mogelijk door bijdragen van ICM Opleidingen & trainingen, SurveyOnderzoek.nl en Intermediair.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Young Professionals en leidinggevenden actief aan de slag met werkgeluk
 Young Professional verkiest social enterprises
 Het verlanglijstje van de kritische millennial
 Feedback effectief middel voor talentontwikkeling
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10