zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Merkenstrategie Unilever werkt nog niet

21 oktober 2003 - Het klonk zo mooi en helemaal in lijn met de 80/20-regel, maar er is dit jaar de klad in gekomen.: de focus op sterke merken door levensmiddelenconcern Unilever. Unilever schrapte enige jaren geleden duizenden minder sterke merken en kondigde aan zich volledig te oriënteren op 400 topmerken, die een jaarlijkse omzetgroei van zo'n 5 tot 6 procent moesten laten zien.

Dat lukte lange tijd ook maar dit jaar blijft de groei achter.



Achter bij verwachtingen
De groei van de voor Unilever belangrijke merken blijft achter bij de verwachtingen. Het Nederlands-Britse voedings- en wasmiddelenconcern zegt dat de vierhonderd merken, zoals Omo, Cif en Knorr, dit jaar dit jaar minder dan 3 procent zullen groeien.

Verzwakking bij parfums
Het concern zag vooral een verdere verzwakking bij de luxe parfums. Ook huishoudelijke reiniging en diepvriesproducten bleven achter. Verder viel het verwachte herstel bij het dieetprogramma SlimFast tegen. Unilever wil daar met nieuwe producten weggelopen klanten terughalen, maar die blijken liever de trends van de concurrent te volgen.

Veel geld voor promotieactiviteiten
Dat Unilever er alles aan doet om zijn vierhonderd grote merken te laten groeien, blijkt uit de uitgaven aan reclames en promotieactiviteiten. De totale investeringen in de topmerken waren hoger dan vorig jaar. De reclamebestedingen waren ongeveer op het niveau van 2002, maar Unilever moest meer investeren in prijskortingen aan klant en detaillist.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10