zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Informatiemanager moet leren schieten op een bewegend doel

3 juni 2015 - Het ontbreekt de informatiemanager aan de middelen en vaardigheden om te voldoen aan de veranderende eisen en behoeften van hun directies.

De informatiemanager staat in spagaat. Enerzijds zijn de eisen hoog - het aanleveren van de feiten is niet meer voldoende: er wordt analyse en inzicht gevraagd. En daarnaast ook vooruitzichten die zijn gebaseerd op de zakelijke doelstellingen over hun volle breedte. Anderzijds is de bedrijfsstrategie op termijn onduidelijk en verandert de vraag snel. Onderzoek van informatiemanager Iron Mountain onthult dat beide partijen het erover eens zijn dat het hun bedrijf vandaag ontbreekt aan de benodigde vaardigheden voor morgen. Groeiende vaardigheden zijn het credo, en het is aan het algemeen management om de bal aan het rollen te krijgen en het bedrijf klaar te stomen voor de toekomst, stelt Iron Mountain.


 
Veranderende functie
Het onderzoek is begin dit jaar gehouden onder 900 senior managers en informatiemanagers van middelgrote Europese en Amerikaanse ondernemingen. Iron Mountain toont ermee aan dat de informatiemanagementfunctie snel verandert in een poging de veranderende prioriteitsstellingen bij te benen.
De helft van de informatiemanagers (49 procent) geeft aan dat zijn rol en verantwoordelijkheden de laatste vijf jaar sterk zijn veranderd. Maar er gaapt een kloof tussen de zakelijke behoeften die opdoemen en de daartoe benodigde middelen en vaardigheden.
 
Toekomst
Het hogere management (hm) en hun informatiemanagers (im) zijn het erover eens wat er essentieel is voor het informatiemanagement van de toekomst:
  • ´analyses en inzichten die verder gaan dan de feiten´, vindt een derde van de beide categorieën managers aan zowel de vraag- als de aanbodkant (hm: 30 procent; im: 28 procent)
  • ´vooruitzichten die zijn gebaseerd op de zakelijke doelstellingen over hun volle breedte´, vindt een kwart tot bijna een derde van de ondervraagde managers (hm: 29 procent; im: 23 procent)
  • Als het aankomt op het toevoegen van waarde aan informatie door analyse en inzicht, dan lopen de meningen over de huidige competenties uiteen. Van het hoger management heeft 45 procent zijn twijfels over de vaardigheden om waarde te creëren. Van het informatiemanagement zelf, bevestigt 38 procent die twijfels. Een kwart van de beide ondervraagde categorieën, meent dat er verbeteringen mogelijk zijn als het gaat om vooruitzichten die zijn gebaseerd op de zakelijke doelstellingen over hun volle breedte.
     
    Zorgwekkende kloof
    "Ons onderzoek onthult een zorgwekkende kloof tussen de huidige vaardigheden en de toekomstige behoeften," zegt Sue Trombley, kennismanager van Iron Mountain. "Simpel gezegd: de mensen die de bedrijfsinformatie managen worden te licht bevonden door hun werkgevers."
    Trombley wijst het algemeen management op zijn eigen verantwoordelijkheden hierin: "Om überhaupt aan de eisen van de tijd te kunnen voldoen, moet het informatiemanagement geïntegreerd zijn in alle aspecten en alle afdelingen van de onderneming. En de informatiemanager moeten ze in staat stellen zich professioneel te kunnen ontwikkelen. De informatiemanager op zijn beurt, moet de handschoen oppakken om te groeien en te leren navigeren in het veranderende informatielandschap."

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
     Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
     Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Informatiemanager ontbreekt het aan advieskracht
     Focus op digitale informatie maakt de weg vrij voor de papierdief
     Onzekere medewerkers verliezen bij bedrijfsovernames grip op informatiebeheer
     In acht stappen naar Verantwoord Informatiebeheer
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
    Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
    Lees verder
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
    Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
    reacties
    Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
    Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
    Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
    Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
    Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
    De kracht van stilte (1) 
    Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
    top10
    De top tien meest schaarse beroepen in Europa
    Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
    Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
    De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
    Aantal nieuwe cao’s zeer laag
    1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
    De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
    Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
    Explosieve toename Emotet malware
    Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
    meer top 10