zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Informatiemanager ontbreekt het aan advieskracht

31 maart 2015 - Directies begrijpen de rol en functie van hun informatiemanagers niet, blijkt uit nieuw onderzoek van Iron Mountain. Informatie is de levensader van het bedrijf, maar de informatiemanager weet de mogelijkheden met die informatie niet over te dragen en te operationaliseren.

En in de meeste gevallen is het hem of haar zelf onduidelijk wat de informatiebehoefte van de collega’s op de afdelingen op hun beurt is. De informatiemanager kan leiderschap tonen met verbeterde adviesvaardigheden en aangescherpte dienstverlening.


 
Optimaal benutten van informatie
Het optimaal benutten van informatie is voor veel bedrijven ronduit een prioriteit - maar het grootste deel van de ondernemingen slaagt daar niet in:
- slechts vier procent van de ondervraagde Nederlandse directies heeft het volste vertrouwen dat hun bedrijf de maximale waarde uit de beschikbare informatie put
- maar zeven procent van de Nederlandse managers zegt volledig te begrijpen wat hun informatiemanagers doen
- slechts 22 procent van de Nederlandse informatiemanagers weet wat het bestuur aan informatie nodig heeft
- in 82 procent van de gevallen is het informatiemanagers zelf onduidelijk wat de informatiebehoefte is van de collega’s op afdelingen als marketing, productie en financiënHet gebrek aan kennis en begrip blijkt ook uit ander onderzoek. Zo geeft slechts 27 procent van de bedrijven aan dat medewerkers daadwerkelijk toegang hebben tot de gegevens die ze nodig hebben en geeft 42 procent aan dat de toegang tot die gegevens omslachtig is.

Groeien
"Een goede adviseur doet het kennisniveau van zijn klant stijgen. De informatiemanager kan onzes inziens een snelle sprong voorwaarts maken door leiderschap te tonen met verbeterde adviesvaardigheden en aangescherpte dienstverlening. Hij of zij moet de obstakels slechten zodat informatie daadwerkelijk wordt geïntegreerd in de bedrijfsprocessen," zegt Jeroen Strik van Iron Mountain. "Goed uitvragen, een helder aanbod formuleren - misschien in de vorm van een dienstencatalogus - en de directie adviseren over de mogelijkheden en de voorwaarden daartoe."
"Het is een kwestie van inzicht in de eigen rol en het functioneren van de afdeling. We hebben al goede resultaten gezien als dit besef handen en voeten krijgt. Uit ons onderzoek blijkt ook dat 82 procent van de Nederlandse informatiemanagers er vertrouwen in heeft dat zij de waarde van informatie kunnen maximaliseren. De behoefte en het vertrouwen is er. Dan kan een beter inzicht en een sprong voorwaarts zijn een groot verschil uitmaken."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
 Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
 Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slordig informatiebeleid is troef in de Cloud en op social media
 Marketeer snakt naar data-talent
 Grotere mkb-bedrijven hebben weinig inzicht in verkoop- en financiële informatie
 Nederlandse organisaties succesvol door inzetten geografische informatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
meer top 10