zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Informatiemanager ontbreekt het aan advieskracht

31 maart 2015 - Directies begrijpen de rol en functie van hun informatiemanagers niet, blijkt uit nieuw onderzoek van Iron Mountain. Informatie is de levensader van het bedrijf, maar de informatiemanager weet de mogelijkheden met die informatie niet over te dragen en te operationaliseren.

En in de meeste gevallen is het hem of haar zelf onduidelijk wat de informatiebehoefte van de collega’s op de afdelingen op hun beurt is. De informatiemanager kan leiderschap tonen met verbeterde adviesvaardigheden en aangescherpte dienstverlening.


 
Optimaal benutten van informatie
Het optimaal benutten van informatie is voor veel bedrijven ronduit een prioriteit - maar het grootste deel van de ondernemingen slaagt daar niet in:
- slechts vier procent van de ondervraagde Nederlandse directies heeft het volste vertrouwen dat hun bedrijf de maximale waarde uit de beschikbare informatie put
- maar zeven procent van de Nederlandse managers zegt volledig te begrijpen wat hun informatiemanagers doen
- slechts 22 procent van de Nederlandse informatiemanagers weet wat het bestuur aan informatie nodig heeft
- in 82 procent van de gevallen is het informatiemanagers zelf onduidelijk wat de informatiebehoefte is van de collega’s op afdelingen als marketing, productie en financiënHet gebrek aan kennis en begrip blijkt ook uit ander onderzoek. Zo geeft slechts 27 procent van de bedrijven aan dat medewerkers daadwerkelijk toegang hebben tot de gegevens die ze nodig hebben en geeft 42 procent aan dat de toegang tot die gegevens omslachtig is.

Groeien
"Een goede adviseur doet het kennisniveau van zijn klant stijgen. De informatiemanager kan onzes inziens een snelle sprong voorwaarts maken door leiderschap te tonen met verbeterde adviesvaardigheden en aangescherpte dienstverlening. Hij of zij moet de obstakels slechten zodat informatie daadwerkelijk wordt geïntegreerd in de bedrijfsprocessen," zegt Jeroen Strik van Iron Mountain. "Goed uitvragen, een helder aanbod formuleren - misschien in de vorm van een dienstencatalogus - en de directie adviseren over de mogelijkheden en de voorwaarden daartoe."
"Het is een kwestie van inzicht in de eigen rol en het functioneren van de afdeling. We hebben al goede resultaten gezien als dit besef handen en voeten krijgt. Uit ons onderzoek blijkt ook dat 82 procent van de Nederlandse informatiemanagers er vertrouwen in heeft dat zij de waarde van informatie kunnen maximaliseren. De behoefte en het vertrouwen is er. Dan kan een beter inzicht en een sprong voorwaarts zijn een groot verschil uitmaken."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slordig informatiebeleid is troef in de Cloud en op social media
 Marketeer snakt naar data-talent
 Grotere mkb-bedrijven hebben weinig inzicht in verkoop- en financiële informatie
 Nederlandse organisaties succesvol door inzetten geografische informatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10