zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onderzoek: IT-dienstverleners niet op een lijn met klant

15 mei 2015 - Er bevindt zich een verontrustende tweespalt tussen de behoeften van de klant en de diensten die IT-dienstverleners bieden. 64 procent van de dienstverleners wil een op strategie gerichte klantrelatie, maar slechts dertien procent van IT-afdelingen heeft hier behoefte aan.

Dit blijkt uit het onderzoek 'Global IT Service Providers Harmony Report' van LogicNow, internationaal leverancier van geïntegreerde IT servicemanagement-platforms. Dit onderzoek is een jaarlijkse analyse van de wereldwijde IT servicemanagement-markt. LogicNow onderzocht meer dan 1300 IT-afdelingen en meer dan 700 IT-dienstverleners in Noord-Amerika, Engeland, Duitsland, Italië, Brazilië, de Benelux, Frankrijk en Australië & Nieuw-Zeeland. Zo kreeg LogicNow een duidelijk beeld van de behoeften van de wereldwijde markt en of deze behoeften werden vervuld.



Belangrijkste resultaten
-
 Een misverstand over de relatie: het onderzoek vond een substantieel verschil van mening tussen IT-afdelingen en IT-dienstverleners over hoe hun relatie zich moet ontwikkelen. 64 procent van de IT-dienstverleners wil dat de klantrelatie zich ontwikkelt tot het geven van meer strategisch advies - men wil breder en meer divers advies geven. Slechts dertien procent van de IT-afdelingen is het hier mee eens, terwijl de rest verdeeld is en meer tactische en technische ondersteuning wil of liever helemaal geen verandering ziet.
- Verschil van visie op de toekomst van Managed Security Service: op de vraag hoe Managed Security moet worden verbeterd, antwoordden IT-afdelingen dat er betere e-mailbeveiliging, betere internetprotectie en betere anti-virus geboden moet worden. IT-dienstverleners leggen de prioriteit liever bij beveiligingsadvies en het bieden van proactieve systeemupdates en patches. Dit geeft een duidelijk beeld van de discrepantie in de hierboven genoemde relatie. IT-afdelingen zetten deze 'verbeteringen' namelijk onderaan hun prioriteitenlijst.
- Onvriendelijke prijsstructuren: 76 procent van de IT-afdelingen wil voor Managed Security-diensten betalen door middel van maandelijkse, driemaandelijkse of jaarlijkse offertes die hun hele IT-beveiliging omvat - zowel de technologische licenties als de bijbehorende diensten. Het is verontrustend dat 49 procent van de IT-dienstverleners diensten op de verkeerde manier declareert. Zij declareren elke technologie apart of op een ad hoc basis. Daarnaast is maar liefst 66 procent niet van plan om hun manier van declareren het aankomende jaar te veranderen.Dr. Alistair Forbes, General Manager, LogicNow. "Ons 'Global IT Service Providers Harmony Report' toont duidelijk aan dat IT-dienstverleners geduldig moeten zijn in het nastreven van dit model en hun timing zorgvuldig moeten kiezen. Als de dienstverlener strategisch advies te snel op de agenda zet, ontstaat het beeld dat hij weinig waarde hecht aan het directe probleem van de klant. Dit directe probleem weegt juist het zwaarst bij de klant. Daarom moet dit probleem eerst worden opgelost om vervolgens de mogelijkheid te verdienen om strategisch betrokken te raken bij de klant."

Positieve punten
"Ondanks de naar voren gekomen tweespalt, zijn er ook positieve punten gevonden tijdens het onderzoek," vervolgt Forbes. "Er zijn veel marktkansen voor Managed Services - in elk onderzocht land bleek dat er een sterke behoefte was om IT te outsourcen. Daarnaast blijken dienstverleners makkelijk Managed Service-deals te sluiten. Het probleem is het risico dat een relatie verkeerd begint. Hierdoor kan potentiële winst voor de dienstverlener verloren gaan omdat de prioriteiten van beide partijen niet op een lijn zitten. Gelukkig ligt de oplossing voor dit probleem volledig bij de dienstverlener zelf. Een betere match tussen de behoeften van de klant en de manier waarop IT-dienstverleners hun diensten positioneren, zorgt voor een sterkere en meer winstgevende business."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Outsourcing blijft groeien, vooral door de cloud
 Veranderingsmanagement stijgt in belang bij ITSM
 Meer vaardigheden nodig om menselijke fouten in IT-beveiliging te voorkomen
 Software Defined Anything nog niet op de kaart bij IT-professionals
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10