zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sterke relatie tussen Twitter en TV

13 mei 2015 - Er is een sterke relatie tussen Tweets en televisiebereik. Programma's die op televisie een groot bereik kennen, zorgen ook op Twitter voor veel Tweets. Gebeurt er iets in een televisieprogramma, dan is dit van invloed op het aantal Tweets.

Een omgekeerd effect komt ook voor; activiteit op Twitter zorgt ervoor dat mensen op een bepaalde zender afstemmen. De sterkte van de relatie wordt met name bepaald door het genre van het televisieprogramma waarbij sport en amusementsprogramma's de lijst aanvoeren. Dit blijkt uit de GfK Twitter TV Study, een onderzoek van GfK in samenwerking met Twitter en SPOT ( Marketingcentrum van Nederlandse TV zenders) naar de relatie tussen Twitter en Nederlandse televisieprogramma's.



Aanzienlijk bereik
In de periode tussen oktober 2013 en mei 2014 is voor een groot aantal televisieprogramma's de relatie tussen Twitter en TV geanalyseerd. Hieruit komt naar voren dat televisieprogramma's een aanzienlijk bereik hebben op Twitter: het aantal personen dat tegelijk met het kijken naar het televisieprogramma ook de ontwikkelingen over dit televisieprogramma op Twitter volgt, loopt op tot vijftien procent van het totale kijkerspubliek.

Wederzijdse beïnvloeding
Bij een aantal programma's zien we dat TV Twitter beïnvloedt, maar omgekeerd zorgt ook Twitter in bepaalde gevallen voor extra televisiebereik. Dit laatste is bijvoorbeeld het geval bij de finale van het Eurovisie Songfestival in 2014. Het Oostenrijkse optreden zorgde voor relatief veel Tweets; in de minuten erna steeg het aantal televisiekijkers binnen de groep Twitteraars. Ook bij de Kerstspecial van All you need is Love en het televisieprogramma van 3FM Serious Request is te zien dat Twitter extra televisiebereik genereert.

Ambassadeurs
Binnen de geanalyseerde programma's is een groep Twitter accounts waargenomen die telkens zorgt voor een toename van het aantal Tweets. Deze groep ambassadeurs bestaat onder andere uit fan-sites, bekende Nederlanders en officiële Twitter accounts van de betreffende programma's. Acht procent van het totale aantal Tweets over deze programma's komt van deze ambassadeurs. Over 76 procent van de geselecteerde programma's heeft deze groep ambassadeurs iets getwitterd. Eén op de tien Tweets over de geselecteerde programma's is afkomstig van een ambassadeur (rechtstreeks of via een Retweet).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Twitter kanaal voor snelle diplomatie en korte soundbites
 Nieuwe Indiase premier meer volgers op Twitter dan Witte Huis
 Beursgenoteerde bedrijven en hun CEO’s worstelen met Twitter
 Twee op de drie wereldleiders actief op Twitter
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10