zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwen zijn de klapstoelen van de economie

28 april 2015 - Thema van het nieuwe Lof Magazine is het Nieuwe Leiderschap. Leiderschap dat in het teken staat van transparantie, verbinding en andere ‘feminiene’ kwaliteiten.

Op grond van interviews met leiderschapsdenkers als Joris Luyendijk, prof. Yvonne Benschop en prof. Jaap Winter pleit Lof Magazine voor intuïtie en hart terug in de boardroom



Ontsnappingsfantasie
Ook al is het volgens Joris Luyendijk een ‘ontsnappingsfantasie’ te denken dat vrouwen betere mensen zijn, toch pleiten de opiniemakers voor meer vrouwelijke invloed in de boardroom. Maar het blijkt lastig om het stereotype denken te doorbreken. Prof. Yvonne Benschop: "Voor beeldbepalende posities met veel afbreukrisico’s willen bedrijven iemand die ze kunnen vertrouwen. Onbekend maakt onbemind."

Database Topvrouwen
Dat is een van de redenen dat minister Bussemaker en VNO-NCW-voorman De Boer de – inmiddels omstreden – database Topvrouwen.nl hebben opgericht. In vier maanden tijd zijn ruim 700 vrouwen aangemeld die geschikt zijn voor een topfunctie in het bedrijfsleven. Volgens Gerdi Verbeet, kwartiermaker van de database, bewijst dit dat er voldoende vrouwelijk talent in ons land is dat staat te trappelen om te besturen. Maar: "Vrouwen zijn de klapstoelen van de economie," aldus Verbeet. "Ze worden naar believen tevoorschijn gehaald en opgeborgen. De vanzelfsprekendheid dat vrouwen goed zijn, is er nog niet. Ik ben blij dat deze editie van Lof het tegendeel bewijst."

Masculiene eigenschappen
Jolanda Holwerda, oprichter en hoofdredacteur Lof: "We denken bij ‘leider’ nog altijd aan een man. Aan ‘masculiene’ eigenschappen als assertiviteit, besluitvaardigheid en directief zijn. Om je in de top staande te houden, moet je over een grote portie ego en manifestatiedrang beschikken. Deze editie van Lof laat zien dat leiderschap niet gaat over ego, maar over animo: door hoofd en hart te verbinden breng je vooruitgang."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mannen en vrouwen nog steeds ongelijk beloond
 Bonte Vrouwen: vrouwen op weg naar de top
 Vrouwen in Oost Europa lopen voorop in de weg naar senior management
 Vrouwelijke millennial doorbreekt als eerste glazen plafond
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10