zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders steeds ambitieuzer én op zoek naar saamhorigheid

28 april 2015 - Het mentaliteitsklimaat in Nederland kenmerkt zich in toenemende mate door extremen en paradoxen. We zijn ambitieuzer én stellen ons tegelijkertijd in op soberheid, we verlangen naar tradities én globaliseren en we worden toleranter terwijl we ook verruwen.

Deze ontwikkelingen worden zichtbaar in acht mentaliteitstrends. Dit blijkt uit de MentaliteitsMonitor waarin marktonderzoeksbureau Motivaction sinds 1998 regelmatig de waarden en oriëntaties van Nederlanders peilt met een representatieve steekproef  van ruim 1.250 Nederlanders die aan huis worden bezocht. 


 
Zwarte Pieten-discussie én massaal eerbetoon aan slachtoffers vliegramp MH17
Waar in het jaar 2000 nog 50 procent van de Nederlanders stelde dat het gezamenlijk herdenken van gebeurtenissen hen een gevoel van verbondenheid gaf, is dit nu 70 procent. Denk bij de trend collectief ervaren aan het indrukwekkende nationale eerbetoon aan de slachtoffers van de neergehaalde MH17, de Je Suis Charlie-demonstraties en de massale aandacht voor de troonswisseling in 2013. Ook de interesse voor de Nederlandse geschiedenis neemt toe. In 1998 vond 66 procent van de Nederlanders het belangrijk om met de vaderlandse geschiedenis bekend te zijn, nu is dat 74 procent.
Martijn Lampert, Research Director: De behoefte aan  tradities groeit in een tijd die door veel Nederlanders wordt ervaren als hard, gejaagd en individualistisch. Denk bijvoorbeeld aan het verhitte debat tussen de voor- en tegenstanders van zwarte piet, het grote succes van de musical Soldaat van Oranje en de herintroductie van merken van weleer zoals Tjolk en De Betuwe Jam op de markt. Tegelijkertijd raken we ook meer internationaal georiënteerd en onderhouden Nederlanders steeds makkelijker contact met mensen uit andere werelddelen. Deze trends versterken elkaar.

Nederland verruwt én wordt toleranter
Het maatschappelijke klimaat verruwt door een toegenomen geweldsfascinatie, maar ook door economische tegenslag en groeiende internationale instabiliteit. Tegelijkertijd is er sprake van een toegenomen tolerantie. Steeds meer mensen zien allochtonen als een verrijking van de samenleving en vinden dat homostellen kinderen moeten kunnen adopteren. We raken steeds meer gewend aan diversiteit en accepteren verschillen meer dan vroeger.

Presteren steeds belangrijker
Het onderzoek laat ook zien dat de prestatiesamenleving verder opkomt: steeds meer mensen leggen de lat hoger. Carrière maken wordt steeds belangrijker, ingegeven door economische onzekerheid, bezuinigingen, disruptieve veranderingen in markten en organisaties en een sterke nadruk op zelfredzaamheid.
 
De acht mentaliteitstrends op een rij
1. Collectief ervaren
2. Traditionalisering
3. Soberheid
4. Global Village
5. Tolerantie
6. Prestatiesamenleving
7. Geweldsfascinatie
8. Behoefte aan hiërarchie
 
Laagopgeleiden trendsetters in reactie op snel veranderende wereld

Opvallend is dat diverse trends waarop vooral laagopgeleiden hoog scoren zichtbaar worden in de breedte van de samenleving, die steeds complexer is geworden. Vaak worden hippe hoogopgeleiden vereenzelvigd met trendsetters, maar de trends collectief ervaren en behoefte aan hiërarchie laten een ander patroon zien. Deze trends zijn eerder te beschouwen als een reactie op een wereld die te snel verandert, waarbij laagopgeleiden juist de trendsetters zijn en andere groepen hun behoefte herkennen en volgen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aandacht voor mensenrechten bij bedrijven
 Consument let meer op duurzaamheid bij aankopen
 Financiële crises verminderen levensverwachting
 'Onechtheid veroorzaakt crisis'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10