zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Onechtheid veroorzaakt crisis'

19 september 2013 - De financiële crisis en instabiliteit in de huidige westerse maatschappij vinden hun oorsprong in het gebrek aan persoonlijke authenticiteit. Dat stellen Sarah Leers en Guido Wernink in hun boek ‘Human Design, de blauwdruk van je leven’.

"De moderne samenleving kenmerkt zich door het uitgangspunt dat alles maakbaar is. Maar we komen nu tot de ontdekking dat we gaandeweg een schijnwereld hebben gecreëerd waarin alleen dat wat ons rijker maakt telt. En waarin alles wat niet leuk is of lekker maar weggedaan moet worden. En we zijn ons ook zo gaan gedragen. We kopen allemaal dezelfde broek, lezen hetzelfde boek en 'liken' wat anderen ook leuk vinden. Dat het uiteindelijk tot ontevredenheid leidt blijkt steeds vaker. Nog nooit waren we zo rijk, zo veilig, zo hoog opgeleid en zo gezond en nog nooit was er zoveel onvrede. We worstelen met de leegte en de onechtheid in ons bestaan en zijn naarstig op zoek naar authenticiteit en echtheid," stellen de auteurs.



Human Design
Om uit deze impasse te komen, verwijzen de auteurs naar de kennis die verzameld is in het Human Design-systeem. Deze populair wetenschappelijke methode combineert de inzichten uit eeuwenoude filosofische stromingen met moderne wetenschappelijke formules uit de astronomie, biochemie, genetica en kwantummechanica.
Het systeem stelt dat ieder mens een unieke rol heeft in het maatschappelijke leven. Individuele drijfveren, kwaliteiten en valkuilen worden aan de hand van een berekening van persoonlijke gegevens ontcijferd. Op basis van een dergelijke analyse van duizenden persoonlijke profielen blijkt dat slechts acht procent van de mensen een bijdrage heeft te leveren als ondernemer en initiator. De overige 92 procent is gebaat bij een meer afwachtende houding.
"Wie zelfinzicht vergaart, wordt weer authentiek in doen en laten," stellen de auteurs. In de gevoelige, vaak verstoorde relatie tussen overheid en burger, bedrijf en klant, arts en patiënt of docent en leerling, kan weer harmonie ontstaan zodra ieder de verantwoordelijkheid neemt voor persoonlijke authenticiteit.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klant centraal toptrend in 2013
 ‘Onconventionele werving bepalend bij aantrekken talent’
 Authenticiteit verslaat social media als marketingtopic
 Authentiek vertrouwen biedt bedrijven voorsprong
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10