zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Secretaressedag 2015: Dekt de functietitel secretaresse nog wel de lading?

16 april 2015 - Vandaag is het voor de 26e keer Secretaressedag in Nederland. De afgelopen 26 jaar is het takenpakket van de secretaresse behoorlijk veranderd. De lat is hoger komen te liggen en secretaresses zijn allang niet meer alleen verantwoordelijk voor de agenda van de directeur.

OfficeTeam, een divisie van Robert Half, vraagt zich dan ook af of de functietitel secretaresse nog wel de lading dekt.


 
Functie inhoudelijk uitdagender
Het traditionele beeld van een secretaresse die de telefoon aanneemt, bezoek ontvangt en brieven typt is aan het verdwijnen. De functie wordt steeds meer een integraal onderdeel van een bedrijf en ook inhoudelijk een stuk uitdagender. Gwendoline Moenandar, al achttien jaar werkzaam als secretaresse en sinds 2014 via OfficeTeam verbonden aan de Gemeente Rotterdam, zegt: "De technologie heeft ervoor gezorgd dat mijn takenpakket is veranderd. Zo is bijvoorbeeld het archiveren een stuk makkelijker geworden, waardoor ik veel tijd overhoud. Hiervoor in de plaats heb ik meer eigen verantwoordelijkheden gekregen, en ben ik minder ‘dienstbaar’ geworden aan de directeur. Ook is het voor secretaresses tegenwoordig mogelijk om vanuit huis te werken. Iets wat achttien jaar geleden toen ik begon als secretaresse ondenkbaar was. Je hebt nu dus veel meer vrijheid om je werk naar eigen inzicht in te richten."
 
Veranderende vraag
Ook OfficeTeam merkt dat de functie van secretaresse aan het veranderen is. "Zelden of nooit vragen bedrijven specifiek naar een secretaresse. Ze zijn steeds vaker opzoek naar Office Managers, Personal Assistants, Project Assistants en Management Assistants. De functies lijken op die van een secretaresse, maar hebben allemaal zo hun eigen specialisatie. De Office Manager zorgt er bijvoorbeeld voor dat het kantoor goed loopt, zodat de rest van de medewerkers zich op hun core business kunnen richten," zegt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. "Vanuit OfficeTeam zien wij twee opvallende trends in de vraag naar administratieve professionals: Bedrijven vragen vaker naar specifieke specialisaties en de lat komt steeds hoger te liggen qua kennis, kunde en flexibiliteit. Een kandidaat moet echt toegevoegde waarden bieden."
 
Functietitel
Functies van administratieve professionals worden regelmatig gewijzigd en uitgebreid. Hoe goed passen de functieomschrijvingen en -titels bij het takenpakket? Uit onderzoek van OfficeTeam en de International Association of Administrative Professionals (IAAP) onder 2.290 administratieve professionals uit Amerika blijkt dat 93 procent van de ondervraagde het belangrijk vindt dat uit een functietitel duidelijk de functietaken en verantwoordelijkheden blijkt. Daarnaast geeft echter 41 procent aan dat de huidige functieomschrijving niet nauwkeurig is en nog eens 87 procent zegt dat zij tamelijk tot zeer vaak helpen met iets dat niet onder de functieomschrijving valt. "Een bedrijf kan een indrukwekkende functietitel formuleren, maar uiteindelijk gaat het om het takenpakket. Wat ga je nu daadwerkelijk doen?" zegt Stephan Renken. "Het is verstandig om een passende functietitel te formuleren welke niet alleen logisch is voor de administratieve professional, maar ook voor zijn of haar collega’s en verantwoordelijken. Het aanpassen van de functietitel secretaresse is dan ook alleen relevant als de secretaresse een bepaalde specialisatie heeft of afwijkende taken uitvoert."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Secretaresses komen om in het werk!
 Secretaresse van het jaar 2014 is helemaal klaar voor de toekomst
 Secretaressedag: zin of onzin?
 Secretaresse: van werken vóór naar werken mét de manager
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10