zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf data trends voor 2015

23 januari 2015 - Stibo Systems voorspelt vijf data trends voor 2015. Experts spreken al jaren over big data, maar in 2014 zijn bedrijven echt gestart data analyses toe te passen voor het nemen van zakelijke beslissingen.

Modeketen Zara kondigde bijvoorbeeld aan dat data en nieuwe technologieën ingezet worden om items in de winkel te volgen voor slimmer voorraadbeheer. Op het moment dat een kledingstuk verkocht wordt, geeft de RFID chip een signaal door aan het magazijn, waarna een identiek artikel gestuurd wordt.


In 2015 zullen we zien dat bedrijven een dergelijke aanpak verder doorvoeren, en steeds meer analyse-gedreven worden. Dit vraagt om een andere benadering, waarbij het essentieel is om in de juiste tools en technologie te investeren. Om van data echt een strategische asset te maken, is tevens een cultuurshift nodig.

Vijf trends
Volgens Stibo Systems zijn de belangrijkste data trends voor dit jaar:

Geavanceerde, diepgaande en onzichtbare analytics
2015 wordt het jaar waarin bedrijfsbesluiten genomen worden op basis van analyses. Bedrijven zullen afstappen van situaties waarin compleet op gevoel gemanaged wordt. Data is niet langer de taal van IT professionals, maar wordt hoe langer hoe meer de taal van de business, zeker nu inzichten steeds geavanceerder zijn. De data-gedreven werkwijze wordt ingezet om concurrerend te blijven – want dat lukt alleen met beter inzicht en betere data dan de concurrentie.

Uniforme merkbeleving
Klanten denken niet in kanalen of apparaten, ze verwachten overal de zelfde shopping experience te krijgen, los van waar of hoe ze met een bedrijf in contact komen. Of dit nou via hun tablet, desktop of in de winkel is, ze willen toegang hebben tot dezelfde producten en merken, die ze kennen en vertrouwen. Apple is succesvol met haar ecosysteem, waarbij gebruikers systemen rondom hun producten bouwen. Bij het Apple horloge is bijvoorbeeld een iPhone essentieel. Dit jaar zullen we meer merken zien die ecosystemen vormen, waarbij in data software geïnvesteerd wordt om multi-channel strategieën te implementeren die tegemoet komen aan de joined up experiences die klanten vragen.

Data beveiliging
Data governance en security worden belangrijker dan ooit. Bedrijven zullen het belang van veilige data diensten inzien en om betere encryptie vragen. Bedrijven als Sony Pictures hadden afgelopen jaar te maken met grote privacy en data schandalen.

Wearables worden mainstream
Volgens CCS Insight is er sprake van een toename van smart wearables, met een groei van 9,7 miljoen in 2013 tot 135 miljoen in 1018. 87 procent hiervan zijn pols-gedragen apparaten, waarvan 68 miljoen smartwatches en 50 miljoen slimme armbanden. Deze apparaten spelen een grote rol in the Internet of Things, en zullen op steeds grotere schaal toegepast worden naarmate mensen de waarde van de data die ze dragen inzien. Sensoren in kleding zouden bij de drager bijvoorbeeld een beginnend ijzertekort kunnen identificeren en ijzerrijke voeding kunnen bestellen via de op je huis aangesloten koelkast.

De invloed van de Chief Digital Officer
Via data kunnen bedrijven strategisch inzicht krijgen in klantgedrag en voorkeur producten, en in waar en wanneer mensen kopen. Om de rol van data als strategische asset optimaal te benutten, komen er steeds meer Chief Digital Officers. Zij worden belast met issues als het boven tafel krijgen van shopping data uit diverse silo’s en moeten ervoor zorgen dat iedereen de benodigde tools en skills heeft om inzichten te analyseren, te begrijpen en te implementeren. De rol zal een duidelijke business focus hebben om op basis van data strategie te formuleren, groei te bevorderen en processen in de organisatie te verbeteren. Het ontstaan van de rol van CDO was in eerdere jaren al aan de orde, maar dit jaar zal de Chief Digital Officer een steeds belangrijkere influencer worden binnen organisaties.
Ingaand op deze trends, zei Simon Walker, Director of Innovation bij Stibo Systems: "Data zullen nog belangrijker worden dit jaar, zowel in de boardroom als in ons privé leven. Nu data analyses overal aanwezig zijn, moet beveiliging van data even hoog op de agenda staan als het gebruik ervan voor een optimale klantbeleving. Om van data een langetermijn strategische asset te maken, zullen organisaties een data-driven aanpak onderdeel moeten maken van hun cultuur."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een carrière in cybersecurity: vijf tips
 FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
 Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Platform-as-a-Service steeds belangrijker bij nieuwe hybrid cloudprojecten
 Vijf security trends voor 2015
 Toename data vergroot belang back-up
 Trends in mobiele data recovery
 
 
reacties
 
R. Wilsburg  |   | 
13-02-2015
 | 
10:07 uur
''2015 wordt het jaar waarin bedrijfsbesluiten genomen worden op basis van analyses. Bedrijven zullen afstappen van situaties waarin compleet op gevoel gemanaged wordt.''

Natuurlijk is de opvatting wanneer big data nou werkelijk ''big'' is subjectief, toch ben ik van mening dat het analyseren van big data de komende jaren voor veel bedrijven nog te hoog gegrepen is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
De lente is de beste tijd om te verhuizen (1) 
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit (1) 
Import gas niet van invloed op Nederlandse energierekening (1) 
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie (1) 
Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht (1) 
top10
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Bankinvesteringen in blockchain en cryptocurrencies stijgen sterk
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
meer top 10