zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Big Data, een big issue?

15 augustus 2014 - IT-hypes: ze volgen elkaar steeds sneller op, iedereen heeft het erover, maar weten mensen wel waar ze over spreken? Big Data bijvoorbeeld. Het is zo’n hype die er opeens leek te zijn, en waar iedereen over wil meepraten.

Maar spreekt iedereen eigenlijk wel over hetzelfde? Of wordt er juist zo veel over Big Data gediscussieerd omdat er verschillende definities gehanteerd worden en er dus langs elkaar heen wordt gepraat?



Vage term?
Wie alle artikelen over het onderwerp leest, kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de term inderdaad met veel vaagheid wordt omgeven. Dat zorgt ervoor dat bedrijven niet weten wat ze eigenlijk met Big Data aan moeten. Big Data is een soort vesting, die veel moois lijkt te beloven, maar vooralsnog onneembaar lijkt. Het zit op dit moment bij veel bedrijven in de 'hier moeten we iets mee-fase'. Henk Brands, Business Unit Manager Business Intelligence bij Info Support bakent af wat Big Data nu eigenlijk precies is en wat niet. "De Big Data-vesting is namelijk een stuk toegankelijker dan in eerste instantie gedacht; als men eenmaal ziet welke loopbruggen er al liggen, lijkt de weg ernaartoe ineens een stuk minder ingewikkeld."

Wanneer zijn data ‘big’?
"De meeste onduidelijkheid rondom Big Data zit besloten in de eerste helft van de term. Bij 'big' wordt al snel aan grote hoeveelheden (data) gedacht. Dat is ook niet zo verwonderlijk: we slaan steeds meer data op. De verwachting is dat we in 2020 vijftig keer zo veel gegevens opslaan als in 2010 en dat die exponentiële groei voorlopig nog wel even doorzet," zegt Brands
Veel data dus. Toch is er meer. Ook zonder giga- of terabytes spreekt men over Big Data. Het gaat niet alleen maar om grote hoeveelheden (high-volume) data, maar ook om data met een grote omloopsnelheid en met verschillende formats, uit meerdere bronnen.
Brands: "Er wordt vaak een verschil gemaakt tussen gestructureerde en ongestructureerde data. Gestructureerde data is alle informatie die in een vast format past; denk aan gegevens uit databases, financiële cijfers en spreadsheets. Onder ongestructureerde data valt alles dat niet eenvoudig kan worden geclassificeerd of in een hokje past, zoals foto's, video's, websites, PDF-bestanden, Powerpoint-presentaties, e-mails en Word-documenten."

Mogelijkheden
"De vervolgstap is wat er met deze data gedaan wordt: het verwerken en analyseren van gegevens, om meer inzicht te krijgen en betere beslissingen te kunnen maken." Doen we dat niet al jaren dan? Zo lang als er IT is, wordt data toch al opgeslagen en geanalyseerd? "Dat klopt, alleen is het grote verschil dat er nu zó veel verschillende soorten data met zo'n enorme snelheid op ons afkomen, dat het een veel grotere opgave is geworden om hier nog nuttige informatie uit te halen. Maar áls het lukt om de juiste analyse toe te passen, dan zijn de mogelijkheden erg groot. Niet voor niets zijn veel commerciële en open source-partijen bezig met het ontwikkelen van tools voor Big Data; van het analyseren, tot het visualiseren en vervolgens weer verwerken van gegevens," aldus Brands.  "Big Data is nog best ingewikkeld, dus is het niet zo vreemd dat er verwarring is en organisaties nog niet zo goed weten hoe ze het fort kunnen beklimmen. Hoewel er veel informatiestromen op u af komen, is de weg ernaar toe vaak simpeler."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een carrière in cybersecurity: vijf tips
 FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
 Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Big Data groot obstakel voor IT-professionals
 Wat managers nog niet weten over big data
 Organisaties staan te springen om Big Data, BI en Analytics binnen CRM
 De Big Data-revolutie: grote gevolgen voor instellingen en bedrijven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
De lente is de beste tijd om te verhuizen (1) 
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit (1) 
Import gas niet van invloed op Nederlandse energierekening (1) 
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie (1) 
Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht (1) 
top10
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Bankinvesteringen in blockchain en cryptocurrencies stijgen sterk
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
meer top 10