zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

1 maart: Nationale Complimentendag

23 februari 2015 - Zondag 1 maart 2015 is het voor de dertiende  keer Nationale Complimentendag in Nederland. De dag waarvan het succes (in tegenstelling tot de commerciële Valentijns-, Secretaresse-, Moeder- of Vaderdagen) niet gekocht kan- en mag worden.

Op 1 maart gaat het ‘simpelweg’ om het bewust stilstaan bij wat er in uw omgeving allemaal goed gaat en degenen die daar verantwoordelijk voor zijn hiervoor eens (extra) te waarderen.


 
Een gemiste kans met grote gevolgen
"De diepste menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden" aldus William James (Amerikaanse psycholoog 1842 -1910) En hoe waar deze stelling is wijzen onderzoeken ons dagelijks uit. Het gebrek aan waardering is de nummer 1(!) reden waarom werknemers gedemotiveerd raken en ontslag nemen, vrijwilligers stoppen met hun belangrijke bijdrage aan onze maatschappij en het merendeel van de (privé) relaties stuk lopen. "Alhoewel dit gemis natuurlijk niet met één dag ‘extra aandacht’ gecompenseerd kan worden, is het effect van een oprecht compliment langdurig. Het kan dus geen kwaad er eens een dag (wat langer) bewust bij stil te staan," aldus initiatiefnemer Hans Poortvliet.
 
Bijzonder! Het meest indrukwekkende ‘kado’ is niet te koop!
De Nationale Complimentendag draait puur om oprechte(!) ‘persoonlijke aandacht’ en ‘uitgesproken waardering’. Twee ‘zaken’ die simpelweg niet te koop zijn, maar mensen (waarschijnlijk juist daarom) het diepst raken! Dit verklaart ook waarom het succes van deze dag niet gekocht kan- en mag! worden. (Zie ook 'de spelregels' op de website) "Persoonlijke woorden en aandacht ‘afkopen’ met een kado is op 1 maart dus niet de bedoeling" aldus Hans Poortvliet, initiatiefnemer.
 
Familie en Vrienden centraal in 2015
Aangezien de Nationale Complimentendag in 2015 op een zondag valt (de familie- en vriendendag bij uitstek) stellen de initiatiefnemers voor dit jaar juist deze groep mensen eens extra in het zonnetje te zetten. Uiteraard hoeft het hier niet toe beperkt te blijven want ook veel vrijwilligers en werknemers met weekenddiensten zijn zondag 1 maart actief. En ook daar is een compliment natuurlijk altijd welkom.
 
Een persoonlijk compliment: kleine moeite, groot effect!
De woorden moet je uiteraard altijd zelf kiezen, maar de mogelijkheden om iemand op 1 maart een uniek en persoonlijk compliment te geven zijn natuurlijk groot. Bel, mail, WhatsApp, SMS of maak gebruik van de mogelijkheden op de website. Naast tips over hoe een goed compliment te maken, creëert u daar met een paar klikken een persoonlijke ‘Nationale Complimentendag 2015 Award’ voor iemand die u uit kunt printen of mailen. Ook kunt u een compliment plaatsen op de ‘Nationale Complimentensite.nl’ (de ontvanger krijgt automatisch een kopie via de email).
Poortvliet "Ook dit jaar vragen we iedereen weer om minimaal drie personen uit zijn/haar omgeving op 1 maart een welgemeend compliment te geven. Als we ons daar aan houden, wordt het voor velen weer een bijzondere dag!"

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Complimenteer uw team naar de top
 Organisaties in startblokken voor (Inter)Nationale Complimentendag
 Luisterend oor belangrijker dan financiële beloning
 De drie beste manieren om mensen te motiveren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10