zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De drie beste manieren om mensen te motiveren

8 maart 2011 - 'Zachte' zaken als complimentjes, aandacht en verantwoordelijkheid werken even goed als bonussen, optieplannen en andere financiële prikkels om medewerkers op te peppen en maximale prestaties te laten leveren. Het wordt wel hoog tijd dat managers deze motivatietools ook gaat inzetten, want wereldwijd is de arbeidsmotivatie door de crisis flink afgenomen.

Dat blijkt uit onderzoek van McKinsey, waarover Forbes bericht.



De drie belangrijkste motivatoren voor medewerkers zijn:

1. Complimenten van de directe manager
2. Aandacht van het hoger management
3. De kans om zelfstandig projecten te leiden

Prestaties waarderen
Voor managers betekent dit dat ze hun medewerkers aandacht moeten geven en goede prestaties weten te waarderen. Laat medewerkers weten en voelen dat ze belangrijk zijn voor het bedrijf. Arrangeer bijvoorbeeld regelmatig ontmoetingen met het topmanagement. En tot slot: zorg dat medewerkers voortdurend de kans hebben om zich verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld door ze andere projecten te laten leiden en zo ook daadwerkelijk verantwoordelijkheid te laten dragen.

Moreel gehalveerd
Het is volgens McKinsey hard nodig dat managers hun motivatieskills gaan inzetten, want het moreel onder werknemers wereldwijd is bijna gehalveerd. Om mensen te behouden voor de organisatie en maximaal te laten presteren is het belangrijk dat zij goed in vel zitten, aldus het adviesbureau.

 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
  Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
 Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
 
 
 
reacties
 
JJ Cox  |   | 
8-03-2011
 | 
09:09 uur
Vind je het gek dat als ca 5% van het personeel ( ''het'' zogenaamde management)zich een te groot deel van de koek toeëigend ( en dat veelal ook nog zonder enige toegevoegde waarde te leveren) het personeel dat verder af staat van ''het'' management ( ergo:management heeft de weg naar de vloer uitbesteed ) niet meer zo gemotiveerd is ?
Snel kappen met die verrotte bonuscultuur !!!
Weg met de korte termijn denkers en zakkenvullers(ofwel magers met een korte T.H.T.)
Ger  |   | 
8-03-2011
 | 
09:48 uur
Meneer of mevrouw Cox Er zit bij u nogal wat frustratie in tov de managers. Wat is het probleem als een manager een bonus krijgt.
Wat het probleem bij u is is dat u niet gewaardeerd wordt en daar zal door de leiding aandacht aan besteed moeten worden.Dit staat los van bonussen. Verplaats je in de rol van manager zou je toch ook een bonus willen krijgen. Je moet alleen targets halen en doe je dat dan heb je je bonus.
JJ Cox  |   | 
8-03-2011
 | 
12:03 uur
Beste Ger,

Hoezo frustratie ? Voel je je ietwat onbehaaglijk ?
Je ontvangt normaliter een goed salaris waarvoor je geacht wordt een gepaste ( afgesproken) prestatie te leveren. Als dat door externe factoren ( veelal niet voorspelbaar )niet lukt zul je toch je salaris ontvangen evenwel geen bonus maar als het door diezelfde externe factoren meezit wel een bonus. Vreemd toch ? Wat was jouw bijdrage daarin dan ? Daarom halen nogal wat managers fratsen uit om die zogenaamde targets toch te halen ( korte termijn denkers oftewel bonusgedreven sukkels c.q. zakkenvullers).
Oh ja, veelal worden de targets toch gesteld door deze bonusjagers. Het kenmerk van deze lieden is dat ze geen bindinge hebben met noch schip noch bemanning doch uitsluitend poen.
Tot slot: In slecht weer ( al is het met gescheurde zeilen )de haven bereiken is ''bonusfähig'' al het andere is een rechtvaardiging voor onterechte verrijking onder het mom van bonus.
Ger  |   | 
8-03-2011
 | 
18:04 uur
Ok toch gefrustreerd, ik ben geen manager maar ben het eens met bonussen als ze deze verdienen en als je het niet verdient en je bent slim krijg je hem toch. Dus wees slim krijg je salaris verhoging.
Hans  |   | 
8-03-2011
 | 
18:56 uur
Interessant artikel! Het onderzoek van McKinsey waarnaar verwezen wordt stamt weliswaar al uit november 2009; de essentie ervan wordt echter snel actueel. De grootste managementuitdaging van vóór de crisis (Waar vind ik goede medewerkers en hoe houd ik ze vast?) komt in een groot aantal sectoren al snel weer in beeld. Dit keer echter nog eens versterkt door de vergrijzing! Het gegeven dat 'de arbeidsmotivatie nogal geleden heeft onder de crisis' zal een groot aantal werkgevers dan ook op afzienbare termijn een forse nieuwe uitdaging geven. Zeker als we naar de volgende uitgangspunten kijken:

- 25% van de Nederlandse werknemers voelt zich niet gewaardeerd
- 39% voelt zich niet/nauwelijks betrokken bij huidige werkgever
- 48% van de werknemers in het algemeen staat open voor een andere baan
- 59% van senior management geeft aan om zich heen te gaan kijken, zodra economie aantrekt.

Nummer 1 reden die hier (en zo blijkt ook uit het Forbes artikel) aan ten grondslag ligt: gebrek aan (opr)echte aandacht en waardering! Waarderingsmanagement wordt dan ook zonder twijfel een (nieuwe)kerncompetentie voor managers in de nabije toekomst. Want heeft iemand bijvoorbeeld al eens stilgestaan bij de vraag hoe bovenstaande werknemers praten (en inmiddels ook twitteren en/of op Facebook communiceren) over hun huidige werkomgeving? En wat de impact hiervan is? Een uitermate serieus vraagstuk, ook marketingtechnisch!, aangezien de door de medewerkers gecommuniceerde bedrijfscultuur de werkelijke brandbeleving van een organisatie bij haar stakeholders (waaronder klanten) bepaalt. Daar kan geen reclamebudget tegenop!

Er komen dus weer interessante tijden aan, temeer daar de oplossing (net als loyaliteit overigens) zo blijkt ook weer uit dit onderzoek: niet 'te koop' is.
Willem Annevelink  |   | 
8-03-2011
 | 
21:31 uur
De voorwaarde om een bonus te verdienen is veranderd van het leveren van een boven de norm verwachte prestatie tot het gewoon halen van je target wat eigenlijk al in je gewone salaris is verdisconteerd.Kortom een verkapte loonsverhoging zonder tegenprestatie.
Edwin  |   | 
9-03-2011
 | 
08:08 uur
Wanneer gaat de discussie over motivatie de extrinsieke variant overstijgen? Wanneer gaat deze discussie verheven worden boven het geďndustrialiseerde model van organiseren? Zolang de motivatie discussie gevoerd wordt vanuit het model dat veroorzaker is van motivatieproblemen, zullen wezenlijke oplossingen uit zicht blijven.

Het is hoog tijd om de ogen te openen voor alternatieven. Slimme vormen van zelforganisatie met autonome motivatie als vertrekpunt.
MvdPasch  |   | 
9-03-2011
 | 
11:33 uur
Je hebt hele goede en minder goede managers. Al ben ik het wel voor een groot gedeelte met Cox eens. Met de opmerking van Ger “alleen targets halen en dan heb je je bonus” vraag ik me af waar het gevoel tegenover de medewerker ligt. Als dat het streven is luidt het motto: Ieder voor zich en God voor ons allen. In de huidige verhardende maatschappij is empathie dus een vreemd woord. Dan redt men het schijnbaar als leidinggevende niet. Toch kunnen we dit eerder een verarming dan een verrijking noemen. Een ondergeschikte heeft geen troon nodig om gewaardeerd te worden, slechts een paar lovende woorden zijn genoeg. Een manager die tijdens een cursus zijn 100 rollenspelen heeft aangeleerd, komt naderhand met deze onnatuurlijk trucs erg fake op de werknemer over. Deze voelt dat. Het ontbreken aan arbeidsmotivatie is er altijd al geweest. Evenals managers op de verkeerde stoelen. Het recht wat zij zich aanmeten wordt afgekocht met een premie wat ook zij weer van de witteboordenstoel boven hen krijgen toegeschoven. Ik liep eens langs een winkel waar bezems werden verkocht. Buiten hing een bordje. “Grote stelen en kleine stelen, grote stelen het meest”. Een nadenker, of iemand die nooit een punt uit de taart heeft mogen proeven.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10