zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier manieren om met lastige collega’s om te gaan

29 december 2014 - We hebben allemaal wel minstens één collega die we liever kwijt dan rijk zijn. Collega's die bijvoorbeeld teveel roddelen, hun eigen werk naar anderen doorschuiven of altijd ten koste van een ander op een goed blaadje willen komen bij de baas, kunnen het bloed onder onze nagels vandaan halen.

U kiest uw collega's natuurlijk niet zelf en iemands persoonlijkheid veranderen gaat ook niet zomaar. Hoe gaat u dan wel het beste met de collega’s om? Dit zijn vier goede strategieën volgens Express.be.



1. Zorg eerst voor uzelf
Of ual dan niet geïrriteerd raakt door een ander hangt sterk af van uw eigen gemoedstoestand. Als u zelf gestresst bent, is het moeilijker om emoties in de hand te houden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt tevens dat voeding gevoelens van haat, angst of agressie kan beïnvloeden.
Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt onder meer voor meer rust en een betere omgang met moeilijke situaties of collega’s. Ook regelmatige lichaamsbeweging helpt ons beter bestand te maken tegen stress.
Neuropsycholoog Rick Hanson geeft zijn cliënten vaak het volgende advies: "Goed voor uzelf zorgen heeft ook een effect op de mensen in u omgeving. Neem eens bewust een break, maak wat tijd vrij voor uzelf waarin u goed uitrust of wat extra lichaamsbeweging neemt en let daarna op uw relatie met anderen. U zult merken dat de kwaliteit van die relaties een stuk beter is wanneer u zelf goed in uw vel zit."

2. Accepteer ze zoals ze zijn
Het is volgens Hanson ook goed om gezonde grenzen te stellen aan werkrelaties. "In een persoonlijke relatie of een liefdesrelatie kan men eventueel proberen om iemand te veranderen," zegt hij. "Met een collega, waarmee u alleen een werkrelatie hebt, hebben die pogingen absoluut geen zin en dreigt men alleen zichzelf uit te putten en te frustreren. Accepteer die lastige collega dus zoals hij of zij is, zodat u zich ook niet teleurgesteld hoeft te voelen. Teleurstelling kan immers bijzonder kwetsend overkomen, waardoor men in een vicieuze cirkel terechtkomt en de relatie steeds slechter wordt. Accepteren is zeker niet de gemakkelijke weg en vraagt veel empathie. Wanneer u dat echter op kunt brengen, bespaart u zichzelf een hoop frustratie en zal de relatie met de betrokken collega veel vlotter verlopen. Men hoeft niet van elkaar te gaan houden, zolang er maar van een wederzijdse tolerantie sprake is.

3. Geef ze iets te doen
Wanneer u een functie heeft waarin u taken kunt verdelen en delegeren, kunt u betere relaties creëren door ervoor te zorgen dat iedereen voldoende werk heeft. Het is juist op momenten dat mensen niet veel te doen hebben dat ze tijd hebben om anderen het leven zuur te maken. Iemand een bepaalde opdracht of verantwoordelijkheid toevertrouwen kan er ook voor zorgen dat de betrokkene zich meer gewaardeerd of meer onderdeel van een team begint te voelen. Ook dat kan de relaties met de betrokken persoon verbeteren.

4. Probeer ze te begrijpen
Vaak vinden we het moeilijk om iets vanuit het perspectief van een ander te bekijken. Iedereen heeft echter zijn persoonlijk verhaal, achtergrond en geschiedenis, die bepalend zijn voor wie we zijn.
Een onderzoek van de universiteit van Florida toonde aan dat eenvoudigweg actief luisteren naar iemands verhaal zonder meteen een oordeel te vellen, ertoe leidt dat de betrokkene zich meer begrepen voelt en uiteindelijk ook minder moeilijk in de omgang wordt.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
 Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
 Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Alcoholgebruik collega’s wekt ergernis
 Wanneer roddelen bemoeienis vraagt van de manager
 Slijmen bij de baas taboe tijdens uitje, borrel een vereiste
 Privacy op de werkvloer ver te zoeken - om gestoord van te worden!
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
meer top 10