zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Directeur Strategie laat implementatie te vaak liggen

8 december 2014 - In deze veranderlijke tijden ontkomen bedrijven er niet aan voortdurend hun strategie aan te passen. Dé succesfactor is een chief strategic officer (CSO) die zich niet alleen op vergezichten, maar ook op de concrete uitvoering richt.

Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants.  Voor de meeste ondernemingen is het dagelijkse kost: de strategie en het businessmodel afstemmen op economische veranderingen. Van de 160 strategisch directeuren van grote Europese bedrijven die Roland Berger en de Zwitserse Universität St. Gallen onlangs peilde, zit twee derde middenin een transformatieproces. Liefst 90 procent beschikt over een eigen strategieafdeling.


Hoewel de status van de strategisch directeur - ook wel chief strategic officer (CSO) - is gestegen, ziet hij zich de laatste jaren geconfronteerd met minder mensen en minder budget. Wel verschilt het beeld per sector: financieel dienstverleners, biotechbedrijven, farmaceuten en chemiebedrijven hebben omvangrijker strategieafdelingen dan spelers in de overige diensten, consumentenproducten en retail.

 Meer aandacht voor uitvoering nodig
Minstens zo belangrijk voor het succes van een nieuwe strategie is een CSO die zich persoonlijk inzet voor de implementatie, zo blijkt uit het onderzoek. "Bestuurders die zich vooral bezighouden met nieuwe ideeën en niet de uitvoering leiden, boeken veel minder resultaat," stelt Tijo Collot d'Escury, managing partner van Roland Berger Strategy Consultants in Nederland. "Strategische teams zijn beduidend succesvoller als zij zelf verantwoordelijk zijn voor de implementatie van hun strategieën, het proces leiden en het uiteindelijke resultaat meten."

Beloon de uitvoerende CSO
In de praktijk blijkt echter dat bij slechts een derde van de bedrijven de CSO direct betrokken is bij de uitvoering van een nieuwe strategie, de rest houdt het bij een adviserende rol. Wel springen de Benelux-landen er wat gunstiger uit, en hebben ook de bestuurders van financiële en zakelijke dienstverleners meer oog voor het gehele proces. Probleem dat de onderzoekers signaleren is dat het belang van de CSO vaak niet gelijk op gaat met dat van het bedrijf: de louter adviseren CSO maakt meer kans op een promotie dan de uitvoerende CSO. Geef hem meer waardering, is het advies, want zijn inzet staat garant voor meer succes.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eilandjescultuur staat goede sourcing strategie in de weg
 Hoe maakt u HR strategisch?
 Inspelen op ICT-strategie noodzaak voor ICT-organisaties
 Omnichannelstrategie vraagt om investering in klant
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10