zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verkoopcijfers elektrische auto’s in Nederland ongekend hoog

3 december 2014 - Voor een land dat zelf nauwelijks elektrische auto’s (EV’s) of hybrides (PHEV’s) produceert, wordt in Nederland een ongekend aantal van die voertuigen verkocht. De eerste drie kwartalen van 2014 was 4,3 procent van de nieuwe auto’s elektrisch/hybride.

In Frankrijk – van alle autoproducerende landen koploper in elektromobiliteit – lag dat percentage gedurende die periode iets onder de procent.



E-mobility Index 
Dat heeft Roland Berger Strategy Consultants berekend op basis van de laatste E-mobility Index, die het adviesbureau twee maal per jaar uitbrengt. Uit een vergelijking van de Nederlandse verkoopcijfers voor EV’s/PHEV’s met die van de top zeven van autoproducerende landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, VS, Japan, China en Zuid-Korea), blijkt dat in ons land relatief veel meer elektrische/hybride auto’s worden verkocht. "Dat komt met name door de fiscale voordelen," aldus Casper Veenman, projectmanager van Roland Berger in Amsterdam.
 
Fiscale voordelen
Omdat de overheid eind 2013 de fiscale voordelen voor de aanschaf van elektrische/hybride auto’s beperkte, was vorig jaar in het laatste kwartaal zelfs een piek te zien in de verkoop ervan. In totaal werden in oktober, november en december 14.842 EV’s/PHEV’s verkocht, liefst vijftien procent van alle nieuwe auto’s. Vooral de Mitsubishi Outlander deed het goed, met 8.039 verkochte wagens.

E-mobiliteit 
Er is volgens Veenman ook een andere oorzaak voor de opvallende verkoopcijfers van elektrische/hybride auto’s: "Nederland besteedt veel aandacht aan e-mobiliteit." Zo is het aantal oplaadpunten voor de zogeheten ‘plug-ins’ sinds 2013 bijna verdubbeld. De ambitie van Nederland is om 200.000 EV’s/PHEV’s op de weg te hebben in 2020. Dat zijn er nu 70.000, waarmee bijna een procent van het totale wagenpark elektrisch/hybride is.
Het gros van de elektrische auto’s/hybrides die in Nederland worden afgezet, blijft afkomstig uit Japan, vooral dankzij de Mitsubishi Outlander, de Toyota Prius en de Nissan Leaf. Het Aziatische land produceerde lange tijd verreweg de meeste EV’s/PHEV’s, maar is bijgehaald door de Verenigde Staten: beide landen zullen tot 2017 elk zo’n 450.000 van die voertuigen maken. Als het gaat om de batterijen die daarvoor nodig zijn, blijft Japan de enige koploper: het land heeft tot 2017 een marktaandeel van bijna 60 procent.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
 Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
 Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Laadpaal bij de eigen woning leidt tot sterke bereidheid elektrisch rijden
 Zakelijk rijder kiest steeds vaker voor hybride of elektrisch
 Elektrisch rijden steeds aantrekkelijker
 Kwart automobilisten overweegt hybride of elektrisch rijden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
Slecht voorbereide gesprekspartner grootste irritatie werkzoekenden (3) 
Creativiteit en fantasie versus AI (1) 
top10
Werknemers willen vierdaagse werkweek met langere werkdagen
Artificial Intelligence: gaan robots onze banen inpikken?
HR-professionals kunnen eigen welzijnsambities niet bijbenen
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Slecht datamanagement kost miljoenen
Vijf vragen die doel-denken veranderen
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Pensioenakkoord: voldoende waarborgen op verdere uitwerking
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
3,3 miljoen nieuwe werknemersbanen in 2017
meer top 10