zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Self-service: van de huiskamer naar de enterprise

14 november 2014 - "Het is inmiddels gemeengoed geworden dat u vanuit huis zelf diverse zaken kunt regelen. Zo kunt u bijvoorbeeld met één druk op de knop een verzekering of een nieuwe spaarrekening afsluiten," aldus Arnout van der Vorst, Identity Management Architect bij Tools4ever.

"De mogelijkheid om als klant dingen zelf te kunnen regelen wordt ook wel self-service genoemd. Binnen organisaties wordt self-service nu steeds vaker toegepast. Belangrijkste reden hiervoor is om de kosten te drukken en efficiëntie te vergroten." Een overzicht van de ontwikkelingen die u op het gebied van enterprise self-service kunt verwachten:



E-hrm en facility
Veel leveranciers van hr-selfservice-oplossingen bieden tegenwoordig een self-service portal waarin medewerkers en managers zelf 24/7 hun hr-zaken kunnen regelen, bijvoorbeeld vrije dagen inplannen of zich ziek melden. Het grootste deel van de hr-processen kunnen hiermee online worden afgehandeld. En dat scheelt in de bezetting bij de afdeling P&O. En op het gebied van facility management kunnen medewerkers bijvoorbeeld een parkeerplaats voor een bezoeker aanvragen.Deze twee vormen van self-service zorgen voor meer bewustwording voor de beweging dat medewerkers zelf verantwoordelijk kunnen zijn. Vaak weten medewerkers ook beter dan een afdeling P&O of afdeling facilitair wat er precies nodig is. Autorisatiebeheer
Waar het self-service portal van hr-leveranciers stopt bij personeelsadministratie is het mogelijk om met Identity & Access Management software ook het beheren van rechten tot het netwerk bij de organisatie neer te leggen in plaats van bij de ICT-afdeling. Via een self-service portal kunnen medewerkers bijvoorbeeld toegang tot applicaties, netwerkshares, functionele mailboxen en distributielijsten aanvragen. De manager die de aanvraag moet goedkeuren, ontvangt een e-mail dat een aanvraag beoordeeld moet worden. En na de goedkeuring wordt de aanvraag direct verwerkt in het netwerk.

Volledige self-service
Een volgende logische stap en de enige manier om volledig self-service te bieden is het werken met een overkoepelend systeem, een zogenaamde Identity Vault. Een Identity Vault is een systeem over alle deelsystemen voor hr, facilitair en autorisaties heen. In de Identity Vault wordt de informatie uit de verschillende systemen met elkaar gecombineerd, gesynchroniseerd en kunnen relaties worden gelegd. De mogelijkheden die dan ontstaan zijn legio. Zo kan er een verband worden gelegd tussen de functie van een medewerkers en de applicaties die hij nodig heeft om deze functie te kunnen uitvoeren. Een nieuwe medewerker krijgt zo altijd de rechten die hij daadwerkelijk nodig heeft. Voor een medewerker die de organisatie verlaat is het voor een manager direct zichtbaar welke facilitaire resources (telefoon, laptop) de medewerker nog in zijn bezit heeft en dus in moet leveren. 
De toepassingen van self-service binnen organisaties nemen een grote vlucht en u kunt uw organisatie er stapsgewijs bekend mee maken, van e-hrm naar volledige self-service. Welke stap(pen) u ook neemt, de voordelen zijn direct merkbaar voor uw organisatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Lage verandersnelheid organisatie grootste belemmering self-directed customer
 Selfservice verhoogt efficiency en omzet
 Social Media hét wapen voor klantbehoud door verzekeraars
 Factsheet: de status van online samenwerken met klanten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
meer top 10