zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkzoekende bereidt zich in minder dan één uur voor op sollicitatiegesprek

3 november 2014 - Werkzoekenden nemen weinig tijd om zich voor te bereiden op een sollicitatiegesprek. Ruim twee derde (64 procent) van de respondenten doet dat in minder dan een uur.

Slechts een kleine groep (zes procent) maakt meer dan twee uur tijd vrij om zich zo goed mogelijk te presenteren bij een nieuwe organisatie. Dit blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van Unique in samenwerking met Motivaction. Aan het onderzoek hebben 1.270 werkzoekenden meegewerkt.



Hoe bereiden sollicitanten zich voor?
De manier waarop sollicitanten zich voorbereiden op een eerste gesprek verschilt per persoon. Het kandidatenonderzoek geeft inzicht in de meest gebruikte manieren waarop sollicitanten dat doen. Zo geeft 79 procent aan vooral op zoek te gaan naar informatie over hun potentiële nieuwe werkgever. Daarnaast zegt 62 procent de vacaturetekst aandachtig te bestuderen om zich zo op alle mogelijke vragen voor te bereiden. Tenslotte focust bijna één derde (31 procent) zich op zijn of haar sterke punten, zodat ze die in één zin kunnen benadrukken.

Hoe vinden sollicitanten een vacature?
Er is eveneens onderzoek gedaan naar de populairste manieren om een baan te zoeken. Voornamelijk vacaturesites (68 procent) zijn erg populair bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Hiernaast wordt er ook specifiek op de website van werkgevers gezocht naar vacante posities (53 procent). Ook het persoonlijke netwerk (51 procent) en social media (28 procent) worden veel genoemd. Opvallend is dat nog steeds meer dan een kwart (28 procent) de perfecte vacature in de krant hoopt te vinden.
Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: "Ik vind het verbazingwekkend dat in de voorbereiding van een sollicitatie, dat een heel belangrijk moment in je leven kan zijn, zo weinig tijd wordt geïnvesteerd. Een goede voorbereiding is echt het halve werk. Werkgevers zien namelijk direct het verschil tussen iemand die zich goed of niet goed heeft voorbereid. Door tijdens het sollicitatiegesprek te laten zien dat je van de hoed en de rand weet, straal je vertrouwen uit en wordt de kans dat je die baan binnensleept aanzienlijk groter."

Unique en Motivaction hebben op basis van de resultaten een infographic gemaakt, met daarin meer facts en figures over werkzoekenden van vandaag de dag.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Ergonomie op de werkvloer blijft achter, behoefte bij werknemers stijgt
 Op het social intranet doen managers ertoe
 Jonge managers minder ervaren op de weg door pandemie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wat vertelt een sollicitatiegesprek ons eigenlijk?
 Pas uw Facebook-account aan voor uw sollicitatie
 Een derde ‘jokt’ over salaris bij sollicitatie
 Intuïtie bepalend bij sollicitaties
 
 
reacties
 
Loopbaanhulp  |   | 
3-11-2014
 | 
11:40 uur
Een goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek is het halve werk. In een uur heb je naar mijn mening een onvoldoende voorbereiding om je te onderscheiden van de andere sollicitanten.
Patrick Loman  |   | 
3-11-2014
 | 
11:49 uur
Eens, één uur voorbereiding is weinig wanneer je nog moet uitvinden wat je over jezelf gaat vertellen en hoe je zou antwoorden op de meest voorkomende sollicitatievragen. Als je echter al een goed verhaal hebt en een aantal vragen hebt liggen over zaken die jou helpen een inschatting te maken van hoe de organisatie omgaat met bepaalde zaken, dan kom je met Google en het bestuderen van de organisatiewebsite in een uur denk ik een aardig eind in de voorbereiding.

Dit artikel wijst de vinger naar onvoorbereide sollicitanten en terecht. Ik heb echter zelf al meermaals meegemaakt bij sollicitatiegesprekken bij bedrijven en met recruiters dat mijn gesprekspartners zich niet of nauwelijks waren voorbereid en mijn reactie en CV niet of in ieder geval niet goed hadden gelezen.

Een slechte voorbereiding getuigt in mijn optiek van zeer weinig respect voor de gesprekspartner. Het geeft aan dat je weinig waarde hecht aan het gesprek en de persoon niet serieus neemt. Voor beide partijen een gemiste kans en een verspilling van tijd en energie.

Patrick Loman  |   | 
3-11-2014
 | 
12:06 uur
Het woordje ''zich'' had ik moeten verwijderen in de tweede alinea.

Invloed heb je alleen op je eigen voorbereiding dus zorg ervoor dat die prima op orde is.

Wanneer blijkt dat de ander de moeite niet heeft genomen zich voor te bereiden mag je hier best naar vragen of het benoemen. Afhankelijk van de reactie ga je of (1) constructief verder met het gesprek of (2) je bedankt hem/haar vriendelijk voor zijn/haar tijd, je staat op en loopt weg.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Terug in het thuiskantoor: leidinggevende vreest voor creativiteit
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Nieuwsgierige medewerkers zijn steeds belangrijker in krappe arbeidsmarkt
Helft senior financieel managers maakt incorrecte kortetermijnprognoses
De vier meest voorkomende misvattingen over payrolling
Chinese cyberspionage-bootcamps leiden rekruten al tien jaar op in aanvallen op de software supply chain
Een derde van de consumenten klikt op verdachte links
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
FortiGuard Labs voorspelt voor 2022: cyberaanvallen op digitale wallets en satellietverbindingen
meer top 10