zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Intuďtie bepalend bij sollicitaties

8 mei 2014 - Bij sollicitaties worden instrumenten zoals psychometrie vaak genegeerd en wordt vooral afgegaan op de intuïtie. Dat kan echter leiden tot een gebrek aan diversiteit bij het personeel, gezien de neiging om kandidaten aan te trekken die de persoonlijke visies van de recruiter weerspiegelen.

Dit is de boodschap van een onderzoek van Monster en het University College London onder  Britse personeelsmanagers, zo meldt Express.be. De onderzoekers stelden vast dat 84 procent van de ondervraagden toegeeft dat intuïtie hun belangrijkste wervings-instrument vormt. Daarnaast zegt 85 procent ook terug te vallen op referenties.



Divers personeel presteert beter
"Er blijkt een kloof te bestaan tussen ‘recruitment-wetenschap’ en de praktijk," zegt onderzoeker Felipe Cuadra, professor bedrijfspsychologie aan het University College London. "Wetenschappelijke methodes zoals psychometrie worden door de recruiters steeds minder vaak gehanteerd. Dit kan tot problemen leiden. Eerder is immers al aangetoond dat een divers personeelsbestand ten goede komt aan de productiviteit. Door wetenschappelijke methodes te negeren dreigt de rekrutering de diversiteit te ondermijnen."

Kostenbesparing
De onderzoekers stelden vast dat een wetenschappelijke benadering door de respondenten als de duurste rekruterings-methode wordt bestempeld. Intuïtie daarentegen wordt als de meest kostenefficiënte strategie naar voor geschoven.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het traditionele sollicitatiegesprek weliswaar zeer populair blijft, maar dat er ook steeds vaker gebruikt wordt gemaakt van telefoon en video, wederom vooral vanwege de kostenefficiëntie.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
 Verwacht tekort IT-skills twintig procent gedaald
 Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf belangrijke knelpunten in sollicitatieprocedures bij bedrijven
 Eén op drie Nederlanders blundert tijdens sollicitatie
 Werkzoekende krijgt geen reactie op sollicitatie
 Tien psychologische sollicitatietrucjes om die nieuwe baan in de wacht te slepen
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
8-05-2014
 | 
09:54 uur
Het is nog erger, want het hele selectieproces zoals we dat nu kennen is niet objectief.
Dat begint met de aankomst van de sollicitaties die tegenwoordig, aangespoord door dure marketeers, vaak uitblinken in huisvlijt, maar niet echt to the point zijn. veel selecteurs selecteren niet, ze sorteren. Mohamed wordt netjes op de stapel ''afwijzen'' gelegd waar hij als snel gezelschap krijgt van Kees van 54. Ingrid, rondborstig en diep van inzicht (op de foto tenminste) komt op de stapel uitnodigen, samen met Henk van 23 die zo'n leuk lettertype heeft.
Tijdens de gesprekken wordt met name ingegaan op het verleden ''hoe heb je dat gedaan toen?'' maar competentiegericht interviewen komt zelden voor, vooral omdat de marketeers die momenteel als recruiter de inkoop van personeel en talent doen mislukken totaal geen idee hebben wat competenties zijn.
Eigenlijk is het verschrikkelijk hoe de inkoop van de belangrijkste productiefactor van organisaties is georganiseerd. Daarom heb ik samen met een aantal wetenschappers en ervaren personeelprofessionals een instrument ontwikkelt dat met name de eerste selectie op een objectieve manier op basis van gewogen competenties doet. Daardoor wordt de inkoop van talent, een voorwaarde om te overleven als organisatie, een stuk objectiever.
Wil'fred Bastiani  |   | 
8-05-2014
 | 
13:22 uur
Typische managementuitspraken dat het onjuist is wat er gebeurt. Je kunt heden ten dage ook gewoon stellen dat de meeste recruiters onderontwikkeld zijn de juiste potentie en talenten te 'zien'. In mijn vele onderzoeken binnen groepen van trainers, coaches, recruiters als ook alle niveaus opleiders en managers zie je deze essentiële beperking terug. Terug te lezen in boek 'Apprenti'.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Arbeidsmigranten van grote economische waarde voor Nederland
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
5G op stoom en cellulaire IoT-implementaties opgevoerd
meer top 10
vacatures
meer vacatures