zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven vertrouwen meer op gevoel dan op data

2 oktober 2014 - Er is tegenwoordig zo veel marketingtechnologie dat bedrijven het lastig vinden om hier keuzes in te maken. Dit geldt met name voor bedrijven en marketingafdelingen die op online gericht zijn en klantgerichter willen werken.

Om deze uitdaging beter te begrijpen, heeft Teradata (NYSE: TDC), wereldwijd marktleider op het gebied van analytische data platforms, marketing applicaties en services, in juli 2014 met Econsultancy in de US meer dan 400 digital marketing managers bij grote internationale bedrijven geïnterviewd over trends en strategische prioriteiten ten aanzien van technologie investeringen voor 2015 en daarna.


Het Teradata onderzoeksrapport ‘Enterprise Priorities in Digital Marketing‘ is nu beschikbaar. 

Highlights uit het onderzoek:
Geen discussie meer over hoe de moderne consument te benaderen
Toonaangevende marketingorganisaties hebben geconcludeerd dat klantrelaties via meerdere digitale kanalen de beste groei en betrouwbare retentie oplevert. Het inzicht dat je de klant kunt begrijpen en benaderen via data, zorgt voor een enorme vraag naar technologie. Bijna twee derde (62 procent) van de respondenten ziet het verbeteren van de klanttevredenheid als de belangrijkste reden om meer in technologie te investeren. Klantgerichter worden staat op nummer twee bij 49 procent van de deelnemende organisaties.

Klantdata geven belangrijk inzicht in gedrag, maar toegang en integratie blijven uitdaging
Marketeers moeten veel in huis hebben om de klantdata te filteren, bundelen en managen. Het is belangrijk is om technologie en data bedrijfsbreed samen te laten werken. Bijna 50 procent van de bedrijven geeft aan dat volledige integratie met andere technologieën een belangrijk criterium is voor de aanschaf van nieuwe technologie.

Personalisatie en klantgerichtheid dwingen tot investeringen in technologie.
32 procent van de bedrijven overweegt personalisatie als topprioriteit, maar minder dan twintig procent implementeert dit in zijn/haar dagelijkse werk. Toch zegt 47 procent dat het verbeteren van de customer experience topprioriteit is bij klantgerichte campagnes.

Ondanks  nastreven data-driven model, worden budgetten nog bepaald door resultaten uit het verleden.
Respondenten geven aan dat bij het bepalen van de strategie en besluitvorming over budgetten, ervaring en gevoel een grotere rol speelt dan data. De vraag is dan ook: hoe data-driven zijn marketing organisaties?

Een blik naar de toekomst
Het Teradata onderzoek richtte zich ook op de rol die data-gedreven beslissingen en investeringen in digital marketing spelen bij het verbeteren van customer engagement en bij het bouwen van lange termijn relaties. Terwijl investeringen in marketing en advertising naar 2015 toenemen, ligt de focus vooral op digital en personalisatie. In 2019 zal de gemiddelde investering in digital marketing ongeveer 40 procent van de totale marketinguitgaven uitmaken, tegen circa 25 procent vandaag.

·       In 2015 zullen digital marketing budgetten toenemen in mobile, content en display advertising. Mobile zal steeds een belangrijk aandachtspunt blijven en 34 procent van de marketing managers geeft aan dat dit aanzienlijk toeneemt in 2015. Content marketing en display advertising staan op de tweede en derde plaats als het gaat om investeringen.

·       De komende jaren ligt de focus op segmentatie en real-time personalisering. Hiervoor is data en applicatie integratie belangrijk. Meer dan de helft (51 procent) van de bedrijven is gefocust op personalisatie van de customer lifecycle (zoals de belangrijkste fases van het aankoopproces). 14 procent geeft aan nog helemaal niets aan personalisatie te doen.

·       Bedrijven verwachten dat hun digitale investeringen in 2019 ca. 40-50 procent van hun marketing budget zullen uitmaken. Digital advertising is met zeventien procent het kanaal waar het meeste budget aan gespendeerd wordt, direct gevolgd door search (zestien procent) en content (vijftien procent).
"Strategie is zo sterk als de investering die het ondersteunt," zegt Volker Wiewer, Vice President International bij Teradata Appliations. "We praten al jaren over personalisering. Via online marketing, analytics en marketing as a service, wordt dit nu realiteit en heeft personalisatie de toekomst."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketeer kan niet meer zonder mobiel
 Zet een stap verder dan content marketing: benader uw klanten persoonlijk
 CRM draagt weinig bij aan klantgerichtheid
 Nieuw online model meet waarde van klanten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10