zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument vindt energierekening te ingewikkeld

21 augustus 2014 - Ruim driekwart van de consumenten vindt de energierekening te ingewikkeld. Dat blijkt uit een onderzoek van energievergelijk.nl onder 627 huishoudens die de volgende stelling voorgeschoteld kregen: ‘mijn energierekening is te ingewikkeld’.

Waarop 76 procent van de ondervraagden instemmend reageerde. Achttien procent begrijpt de rekening voor energie voldoende en zes procent kijkt er niet naar om. Dit schrijft Nieuwsbank.nl.



Onduidelijk jargon
Uit het onderzoek wordt ook duidelijk waarom de energierekening vaak als te ingewikkeld wordt bevonden. Zo geeft de consument in 81 procent van de gevallen aan dat hij/zij niet precies weet waarvoor betaald moet worden of dat ze simpelweg niet de juiste informatie kunnen vinden op de jaarafrekening (72 procent). Verder zorgt het jargon dat energieleveranciers gebruiken bij de rekeningspecificatie in 63 procent van de gevallen voor onduidelijkheid.

Wisselen van leverancier
In het gepubliceerde artikel van de energiesite wordt verder de suggestie gewekt dat consumenten niet wisselen van energieleverancier doordat ze niet precies weten wat en waarvoor ze betalen. Het wordt daardoor lastig om hun huidige prijs voor stroom en gas te vergelijken met andere aanbieders. Het is de taak van de leveranciers om de energiekosten beter inzichtelijk te maken. Enerzijds om de consument meer kostenbewust te maken en anderzijds om onjuiste afrekeningen beter te herkennen.


Bron: Nieuwsbank
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zuinig autorijden alleen betaalbaar voor elite
 Europa haalt energieverbruikreductie niet
 Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij
 Energie-efficiënte gebouwen effectiefst voor terugdringen CO2-uitstoot
 
 
reacties
 
onlineenergievergelijker  |   | 
20-04-2015
 | 
20:58 uur
ben afgelopen jaar ook overgestapt. had geen flauw idee dat het allemaal goedkoper kon
energie overstappen  |   | 
3-08-2015
 | 
17:04 uur
Daarom kunnen energieleveranciers zo makkelijk geld verdienen en absurde welkomstbonussen geven. Door elke keer over te stappen verdien je eerder terug wat rechtmatig van je zelf is, dan dat je daadwerkelijk bespaard.
Goedkoopste-Energieleverancier.net  |   | 
18-10-2015
 | 
12:57 uur
Een terechte kanttekening die consumenten vaker laten horen. Het zou ook voor dit onderzoek pleiten toe te lichten wat er dan precies zo ingewikkeld is aan de energienota, maar vooral hoe het beter zou kunnen. Een incorrecte energierekening is daardoor voor consumenten nu ook moeilijk te herkennen. Wellicht een idee voor een vervolgenquête/ onderzoek?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10