zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wat managers nog niet weten over big data

8 juli 2014 - Organisaties hebben veel baat bij zoveel mogelijk kennis over hun klanten. Maar ondanks dit belang, blijkt dat zij de informatie vrijwel altijd hebben opgeslagen in meerdere computersystemen. Het resultaat hiervan is dat de data vrijwel ontoegankelijk zijn.

Het weten welke onbekende kennis er in die enorme berg data schuilgaat, lijkt tot nu toe te zijn weggelegd voor de multinationals zoals grote banken en industriëlen. Maar daar is verandering in gekomen.



Eén database
Hoe kunnen ook kleinere bedrijven beschikken over alle nuttige informatie? Volgens Jeffrey Raskeyn, Director General Business & Partner Ecosystems bij SAP, is een van de belangrijkste stappen hierbij dat alle data uit financiële, commerciële en operationele systemen in één database worden opgeslagen. "Want als alle gegevens bij elkaar staan, is het eenvoudig om eens een andere kijk op de bekende gegevens te krijgen. Zo kunnen managers informatie met elkaar vergelijken of combineren met andere gegevens. Hierdoor ontstaan nieuwe inzichten. Welke artikelen zitten vaak bij elkaar in één basket? Welke aanbiedingen worden vaak verkocht aan mensen met bepaalde productcombinaties in hun winkelwagen? Dat wil je als manager graag weten om gerichte marketingacties uit te voeren of om het productaanbod te heroriënteren."

Technologische mogelijkheden
"Technologisch gezien is alles mogelijk," zegt Richard Meijer, consultant bij VCD Business Intelligence. "Het laten draaien van zo’n analytische database of datawarehouse is geen probleem meer; ook de hoeveelheid data is dat niet. Door nieuwe technologie is het systeem ook razendsnel. De database-software kan geïnstalleerd worden op een laptop of server en is dusdanig gebouwd, dat het optimaal gebruikmaakt van de beschikbare rekenkracht en opslagruimte. En de software om de analyses mee te maken, is intuïtief in gebruik. Een uitgebreide cursus is dus niet nodig."

Data-analyse
Ondanks deze mogelijkheden, hebben managers tot nu toe nog de nodige weerstand tegen het analyseren van grote of kleine hoeveelheden informatie. Zij zijn vaak van mening dat het een ingewikkelde klus is. "Niets is minder waar. Het is inderdaad een feit dat we nog weinig opgeleide en ervaren datascientists kennen. Maar het maken van analyses is vaak ook gewoon een kwestie van je verstand gebruiken en ervaring opbouwen", aldus Raskeyn. Volgens Meijer moeten bedrijven er vooral mee aan de slag gaan en experimenteren met data. "Zorg er daarnaast voor dat alle data voor de gehele organisatie toegankelijk zijn. Iedereen moet de informatie kunnen verwerken en de analyses moeten voor de gehele organisatie te begrijpen zijn. Het resultaat hiervan is immers dat iedereen snel beslissingen kan maken die niet meer zijn gefundeerd op onderbuik gevoel, maar op feiten," zegt Meijer.
Hoogvliet Supermarkten en Accell Group zijn twee voorbeelden van middelgrote bedrijven die besloten hebben om al hun beschikbare data in één analytische database te zetten. Zelfs alle kassabonnen kunnen in deze database worden opgeslagen, zodat bijvoorbeeld een supermarkt kan zien welke producten parallel aan elkaar verkocht worden. Deze enorme hoeveelheid aan data wordt vervolgens met behulp van de nieuwste technologie gereduceerd tot een werkbaar en overzichtelijk geheel. Dankzij het inzicht in de klant en de markt krijgen deze bedrijven een flinke voorsprong. Bovendien neemt de kennis binnen de eigen organisatie flink toe, waardoor managers strategische beslissingen goed kunnen onderbouwen.

Geen big costs
Big Data wordt door veel organisaties gekoppeld aan big costs. Dit is een misvatting, zegt Raskeyn. "Het ontwikkelen van slimme technologie voor alle doelgroepen gaat in een razendsnel tempo, ook als het gaat om middelgrote of zelfs kleinere bedrijven. Zakelijke technologie is niet langer duur en complex en ‘alleen voor de grote jongens’. Technologie is een machtig strategisch wapen in de strijd om de klant, of het bedrijf nu groot of klein is."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Één jaar corona: meerderheid werknemers ervaart voordelen thuiswerken
 Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
 Cybercriminelen volgen online activiteiten werknemers op de voet
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisaties staan te springen om Big Data, BI en Analytics binnen CRM
 De Big Data-revolutie: grote gevolgen voor instellingen en bedrijven
 HR laat kansen Big Data nog onbenut
 Top Nederlands bedrijfsleven laat waardevolle Big Data kansen liggen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
5 manieren om virtueel te netwerken
reacties
Één jaar corona: meerderheid werknemers ervaart voordelen thuiswerken (1) 
Verstrikt in een web van regeltjes (1) 
Tips voor werkende ouders (1) 
Eén op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht  (2) 
Aantal loonbeslagen flexkrachten fors gestegen  (1) 
Ruime verdubbeling aantal misdaden gepleegd met ICT, gericht op ICT (2) 
Cadeau-inspiratie voor Valentijnsdag? Dit geven Nederlanders uit aan hun partner (1) 
top10
Van keukentafel tot thuiskantoor
Onzekerheid snijdt diep in arbeidsrelatie
2021 wordt het jaar van recoverware
Verstrikt in een web van regeltjes
Mannen willen geld, vrouwen passende werktijden
BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting
Talent hard nodig voor economisch herstel van Nederland
Slechts 21 procent besteedt HR-taken uit
Het werk opnieuw vormgeven in een post-pandemische wereld
Het Nieuwe Werken en de veranderende rol van leiderschap
meer top 10