zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders onderschatten beveiligingsrisico’s van computers

17 juli 2014 - Bijna 90 procent van de Nederlandse huishoudens beschermt de laptop en pc tegen virussen en malware. Echter zet een aanzienlijk deel van hen ‘de achterdeur’ van de computer open met onveilig internetgedrag.

Zo opent ruim een derde soms mails van een afzender die ze niet kennen en geeft 29 procent wel eens persoonlijke gegevens of wachtwoorden aan een onbekende of een bedrijf. 35 procent van de Nederlanders klikt wel eens op een link in een mail van een onduidelijke afzender. Bovendien sluit dertig procent van de torrentgebruikers hun downloadprogramma niet altijd af na gebruik. Dat blijkt uit representatief onderzoek uitgevoerd door Ruigrok NetPanel in opdracht van Ziggo.


Het merendeel van de Nederlanders beschermt de computer met een virusscanner en /of firewall. Van de mensen die hun beveiliging nog niet op orde hebben, noemt 29 procent de kosten als belangrijkste reden. Drie op de tien weten niet precies hoe zij hun computer kunnen beveiligen.
 
Bang voor inzage in bankzaken
Ondanks het nemen van beschermende maatregelen voor laptop of pc, is een kwart van de ondervraagden slachtoffer geweest van kwaadwillenden. Bijvoorbeeld door virussen zoals Trojaanse paarden of wormen (57 procent), maar ook door phishing (achttien procent) en spyware (twaalf procent). Bij een inbraak op de computer maakt men zich vooral zorgen over inzage in de bankgegevens. Ruim vier op de tien is bang dat derden hier toegang toe hebben. Dat persoonlijke foto’s of wachtwoorden openbaar worden, wordt veel minder gevreesd. Slechts één op de tien maakt zich daar druk over.

Niet weten wat de kinderen doen
Ook kunnen kinderen zorgen voor beveiligingsrisico’s op de computer, zo blijkt uit het onderzoek. Van de ondervraagde ouders geeft een overgrote meerderheid (80 procent) aan dat zij de kinderen informeert over mogelijke risico’s tijdens het computeren. Maar wat de kinderen precies online uitvoeren, weten zij vaak niet (41 procent). Bijna een derde van de ouders maakt zich wel eens zorgen over de beveiliging van de laptop of pc door toedoen van de kinderen.

Op vakantie
Een ander beveiligingsrisico is het gebruik van openbare wifi-netwerken, zoals in hotels of hamburgerketens. Typisch iets waar tijdens de vakantie veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. Zo geeft 37 procent van de ondervraagden aan dat de keuze voor de bestemming mede wordt bepaald door de aanwezigheid van een draadloos netwerk. Een derde is zich niet bewust van enig risico dat via een dergelijk wifi-netwerk op vakantie wordt gelopen. Zij maken gewoon gebruik van internetbankieren via dit (openbare) wifi-netwerk. Vaak gaat dit met eigen apparaten. Zo neemt een kwart de laptop en 18 procent de tablet altijd mee op vakantie.

Bewust online
Om de bewustwording over de risico’s van  computergebruik op de kaart te zetten, heeft Ziggo een video gemaakt. Hierin wordt iemand op een terras ergens in Nederland op ludieke wijze verrast, terwijl hij achter z’n laptop zit te internetten. Bekijk de video hier.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beveiliging is topprioriteit voor opslag bedrijfsgegevens in de cloud
 Beveiliging nog steeds onder de maat
 Gebruikers stellen telecom providers aansprakelijk voor beveiliging-issues
 Werknemers leven veiligheidsvoorschriften steeds beter na
 
 
reacties
 
VPN  |   | 
21-03-2019
 | 
01:23 uur
Ik ben benieuwd of dit inmiddels anders is. Internet privacy en veiligheid, waaronder VPN komt steeds vaker in de mainstream media de laatste tijd. Maar aan de andere kant zijn de gevaren ook toegenomen. Ben benieuwd hoe bewust de gemiddelde nederlander op dit moment is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
meer top 10