zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Beveiliging is topprioriteit voor opslag bedrijfsgegevens in de cloud

10 juni 2014 - Uit een wereldwijde enquête door Barracuda Networks onder 912 bedrijven blijkt dat er sprake is van een sterke terughoudendheid om cloud volledig te omarmen ondanks dat 83 procent van de respondenten back-ups van hun bedrijfsgegevens in de cloud opslaat.

Bijna de helft (47 procent) van de ondervraagde bedrijven slaat minder dan de helft van hun gegevens op in de cloud, terwijl bijna een op de vijf (zeventien procent) helemaal geen gebruikmaakt van cloud-gebaseerde opslag.



Vertrouwelijke gegevens
Van de bedrijven die gebruikmaken van een oplossing voor cloud-opslag geeft meer dan tweederde (69 percent) aan dat hierbij sprake is van vertrouwelijke gegevens. Desondanks heeft bijna een op de vijf (zestien procent) van de respondenten problemen ondervonden met hun cloud-aanbieder. 42 procent constateerde dat de gegevens die zij bij hun leverancier onderbrachten niet afdoende waren beveiligd. 40 procent gaf aan dat hun gegevens in de cloud niet toegankelijk waren toen zij die nodig hadden. Meer dan een derde (37 procent) meldde zelfs dat hun cloud-aanbieder hun gegevens was kwijtgeraakt.

Beveiligingsreputatie
Circa 89 procent van de ondervraagde bedrijven noemde de beveiligingsreputatie van hun cloud-leverancier als een belangrijk tot zeer belangrijk selectiecriterium. Ze gaven aan tot twee keer meer geneigd zijn om de beveiliging van hun gegevens over te laten aan een leverancier van beveiligingsoplossingen dan aan een leverancier van storage-oplossingen (53 procent versus 23 procent).
Wieland Alge, vicepresident en directeur EMEA bij Barracuda: "Bedrijven zijn zich terdege bewust van het feit dat de beveiliging een topprioriteit moet zijn als ze vertrouwelijke gegevens aan de cloud toevertrouwen. Cloud-aanbieders met de beste beveiligingsreputatie genieten ook het meeste vertrouwen. Dit vertrouwen kunnen zij opbouwen dankzij de integriteit en reputatie van de technologische oplossingen die zij gebruiken voor het beschermen van de gegevens van hun klanten."

Belangrijke bevindingen onder Nederlandse bedrijven
•      Slechts acht procent van de ondervraagde Nederlandse bedrijven slaat al hun bedrijfsgegevens in de cloud op
•      Twaalf procent maakt helemaal geen gebruik van de cloud, terwijl 56procent minder dan de helft van hun gegevens in de cloud opslaat
•      Van alle bedrijven die gegevens in de cloud opslaan, heeft 36 geen vertrouwen in de beveiliging daarvan
•      62 procent noemt de beveiligingsreputatie van hun cloud-aanbieder een uiterst belangrijk selectiecriterium
•      21 procent van de ondervraagde bedrijven heeft problemen ondervonden met hun leverancier
•      De belangrijkste redenen waarom Nederlandse bedrijven ervoor kiezen om geen back-ups van al hun gegevens in de cloud op te slaan, zijn zorgen rond de beveiliging (33 procent) en kosten (25 procent).

Beveiligingsbewustzijn
Alge concludeert: "Gezien de snelle en brede acceptatie van cloud-opslag en de zorgen rond informatiebeveiliging die daarmee gepaard gaan, valt te vermoeden dat de meer beveiligingsbewuste aanbieders van oplossingen voor opslag in de cloud de meeste kans maken om als voorkeursleverancier uit de bus te komen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrouw op de cloud
 Bezorgdheid over security beperkt datacenterconsolidatie en migratie naar de cloud
 Behoefte aan betrouwbaarheid belangrijkste argument voor overstap naar de cloud’
 Cloudverkeer wordt dominant in datacenters
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
meer top 10