zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfstop heeft werkvloer nodig in post-crisis tijdperk

16 juli 2014 - Directeuren en bestuurders die hun bedrijf of organisatie na de crisis weer willen laten groeien of floreren, moeten bouwen op de ervaring en kennis van hun eigen werknemers. De tijd van door het management van bovenaf opgelegde besluiten is voorbij.

Alleen bedrijven die vertrouwen op hun werkvloer en hun eigen werknemers met oplossingen laten komen zijn in staat alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en weer succesvol en winstgevend te worden.



Nieuwe trend
Activatie en co-creatie van het eigen personeel is de nieuwe trend in onder meer de zorg, advocatuur en accountancy, signaleren de communicatiebureaus 0to9 Cross Creative Agency en de RedZebra Group. Nu de economie zich licht herstelt durven bedrijven en organisaties weer nieuwe plannen en campagnes op te zetten. Daarbij blijkt de oude aanpak van voor de crisis niet meer te werken. Bestuurders en directeuren klagen dat werknemers - moe van fusies, overnames en reorganisaties - nauwelijks nog te motiveren zijn en niet dezelfde kant op willen.
"We horen van bestuurders in de accountancy, advocaten en medici in maatschappen dat mensen in de lagere echelons niet meer geïnteresseerd zijn en niet eens meer op komen dagen als ze iets organiseren. Nee, logisch als je hen niet serieus neemt," stellen Robert Jan van Leeuwen van 0to9 en Sebastian Wesselius van RedZebra. ,,De tijd van topdown beslissingen is voorbij. Als top van het bedrijf moet je het kader stellen en dat op alle afdelingsniveaus zelf laten invullen door de mensen. Laat ze hun eigen oplossingen bedenken. Vaak loopt de top van een bedrijf voor de troepen uit en neemt de rest een afwachtende houding aan. Wij geloven dat ieder individu iets unieks kan bijdragen. De kracht is om dat als leider of manager te ontdekken. Wat we van managers vragen is dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in hun medewerkers en met hen in gesprek gaan."

Samenwerking
Als voorbeeld noemt het tweetal de samenwerking van drie ziekenhuizen en 24 zorginstellingen die ze momenteel begeleiden. Daarbij zoeken ze via een interne bedrijfsscan naar gezamenlijke waarden en doelen op alle niveaus. Van de receptioniste tot de voorzitter van de raad van bestuur. Pas als het beeld van de nieuwe organisatie voor iedereen herkenbaar is kan de samenwerking vorm krijgen. "De nieuwe naam moet bijvoorbeeld een gezamenlijk iets zijn. We betrekken de hele organisatie erbij en vragen mensen mee te denken. Dat kan niet alleen vanuit de directiekamer komen," stelt Wesselius.
Op de korte termijn is het succes van deze aanpak af te meten aan de enthousiaste reacties van de mensen. Op de langere termijn vertaalt het zich naar groeiende winstcijfers van een bedrijf en toegenomen beurswaarde. Wesselius: "70 procent van de beurswaarde van een bedrijf wordt bepaald in zes jaar vanaf nu, terwijl het management zich vaak richt op de volgende twee of drie jaar. Als je jezelf de vraag stelt: waar ben ik over zes jaar, dan zit de hefboom voor succes bij je eigen mensen. Via hen word je innovatiever en winstgevender."

Terug naar de oorsprong
Volgens 0to9 en RedZebra betekent dit een terugkeer naar de oorsprong, naar de wortels van een bedrijfsorganisatie. "Nu ebt 30 tot 50 procent van de energie in een organisatie weg door bureaucratie en de vorming van eilandjes. Die kun je weer activeren. We snappen dat sommige managers huiverig zijn om te vertrouwen op de eigen mensen binnen hun organisatie, maar wij zien dat deze aanpak werkt," aldus Van Leeuwen en Wesselius.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Arbeidsverhoudingen gaan sterk veranderen
 Hoe zien Generatie X & Y de toekomst van beurzen en evenementen?
 Co-creatie is het sleutelwoord voor het nieuwe samenwerken
 Sociaal innovatieve bedrijven hebben minder last van de crisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
meer top 10