zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Markt voor digitale bedrijfsopleidingen verdubbelt tot 2018’

3 juli 2014 - De markt voor digitale bedrijfsopleidingen groeit hard. De wereldwijde omzet van ‘e-learning’, momenteel 91 miljard dollar, zal tot 2018 verdubbelen. Digitale opleidingen bieden bedrijven enorme voordelen: flexibiliteit, lagere kosten en de mogelijkheid ze te integreren in een normale werkdag.

Dat blijkt uit de studie Corporate learning goes digital – How companies can benefit from online education van Roland Berger Strategy Consultants. Bedrijfsopleidingen vormen één van de snelst groeiende sectoren in de onderwijs-industrie. Meer dan de helft van de Europese bedrijven biedt medewerkers momenteel online-trainingen aan, in de VS is dat 77 procent. Er zijn 3.000 Europese aanbieders van e-learning en hun aantal neemt snel toe.


 
Indrukwekkende cijfers
Benno van Dongen, partner van adviesbureau Roland Berger in Amsterdam, noemt de cijfers ‘in alle opzichten indrukwekkend’. In 2005 staken investeerders 52 miljoen dollar in technologische ontwikkelingen voor e-learning. Zeven jaar later was dat bedrag opgelopen tot 1,2 miljard dollar. De bekende Britse onderwijs-aanbieder Pearson haalt inmiddels 45 procent van de omzet uit online-activiteiten.

Klassikaal onderwijs 
Digitale bedrijfsopleidingen maken klassikale vormen van onderwijs overbodig of minder vaak nodig. Ze bieden bedrijven die wereldwijd actief zijn de mogelijkheid de opleidingen op meerdere locaties tegelijkertijd aan te bieden. E-learning stelt bedrijven ook in staat de voortgang van hun medewerkers real-time te volgen en zelfs te voorspellen. Zoals Google of Amazon de data van hun klanten analyseren om hun (advertentie)aanbod te personaliseren, kunnen digitale opleidingen hun tempo of niveau aanpassen aan de gebruiker.
 
Digitale trajecten
Dat bedrijven sneller dan vroeger moeten inspelen op veranderingen in de markt, stimuleert de groei van e-learning. In veel industrieën is vaak geen tijd meer om medewerkers rustig bij te scholen. Dat moet gebeuren tegelijk met het implementeren van nieuwe strategieën.
Van Dongen: "Digitale opleidingstrajecten zijn daarvoor ideaal: ze zijn snel aan te passen, geschikt om op de werkplek te volgen en kunnen op maat worden gemaakt. Zo kunnen bedrijven de kennisontwikkeling van hun medewerkers veel makkelijker inpassen in hun dagelijkse werkzaamheden."
Wel is de markt voor online-leren erg gefragmenteerd, signaleert Van Dongen. De uitdaging voor bedrijven is om in het enorme aanbod de juiste instrumenten te vinden. "Om e-learning efficiënt te laten zijn, moet het passen bij de bedrijfscultuur en -strategie."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In negen stappen het beste resultaat van een technische opleiding
 40 procent opleidingsbudget organisaties niet besteed
 Opleidingsprogramma's vervangen bonussen
 Inzet E-learning bij bedrijven blijft sterk groeien
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10